Huolen puheeksi ottaminen äitiys- ja lastenneuvolassa terveydenhoitajien kokemana
Huolman, Tia; Hakkio, Päivi (2013)
Lataukset:
Huolman, Tia
Hakkio, Päivi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164456
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää äitiys- ja lastenneuvoloiden terveydenhoitajien kokemuksia huolen puheeksi ottamisesta sekä sitä, kuinka hyödyllisinä he kokevat lomakkeiden ja muiden apuvälineiden käytön huolen puheeksi ottamisen tukena. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, onko joitain huolenaiheita, joihin he kokevat tarvitsevansa lisää apuvälineitä puheeksi ottamista helpottamaan.
Teoriaosuudessa on käsitelty erilaisia huolenaiheita, joita terveydenhoitajille neuvolatyössä ilmenee, kuten lasten kaltoinkohtelu tai lapsen neurologisen kehityksen ongelmat. Lisäksi siihen on sisällytetty tietoa erilaisista menetelmistä ja lomakkeista, joita terveydenhoitajat työssään käyttävät. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin osin kvantitatiivisella ja osin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin lähettämällä strukturoitu kyselylomake sähköisessä muodossa Hämeenlinnan ja Riihimäen alueen äitiys- ja lastenneuvoloiden terveydenhoitajille. Vastaukset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla sekä kvantitatiivisten kysymysten osalta frekvenssein ja vastausten keskiarvoina.
Tulosten perusteella huolen puheeksi ottaminen koettiin kuuluvan terveydenhoitajien työnkuvaan. Huolen puheeksi ottaminen koettiin melko helpoksi tai helpoksi, ja kokemus auttoi huolen puheeksi ottamisessa. Lisäksi selvisi, että terveydenhoitajan työssä käytetään paljon lomakkeita ja muita menetelmiä ja niiden koettiin helpottavan huolen puheeksi ottamista. Lomakkeiden kuitenkin koettiin myös kangistavan viestintää, ja vapaan keskustelun olevan parempi tapa tutustua perheen tilanteeseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota äitiys- ja lastenneuvolayksiköille tietoa, jonka avulla he voivat kehittää ja helpottaa huolen puheeksi ottamista ja auttaa samalla terveydenhoitajia työssään.
Teoriaosuudessa on käsitelty erilaisia huolenaiheita, joita terveydenhoitajille neuvolatyössä ilmenee, kuten lasten kaltoinkohtelu tai lapsen neurologisen kehityksen ongelmat. Lisäksi siihen on sisällytetty tietoa erilaisista menetelmistä ja lomakkeista, joita terveydenhoitajat työssään käyttävät. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin osin kvantitatiivisella ja osin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin lähettämällä strukturoitu kyselylomake sähköisessä muodossa Hämeenlinnan ja Riihimäen alueen äitiys- ja lastenneuvoloiden terveydenhoitajille. Vastaukset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla sekä kvantitatiivisten kysymysten osalta frekvenssein ja vastausten keskiarvoina.
Tulosten perusteella huolen puheeksi ottaminen koettiin kuuluvan terveydenhoitajien työnkuvaan. Huolen puheeksi ottaminen koettiin melko helpoksi tai helpoksi, ja kokemus auttoi huolen puheeksi ottamisessa. Lisäksi selvisi, että terveydenhoitajan työssä käytetään paljon lomakkeita ja muita menetelmiä ja niiden koettiin helpottavan huolen puheeksi ottamista. Lomakkeiden kuitenkin koettiin myös kangistavan viestintää, ja vapaan keskustelun olevan parempi tapa tutustua perheen tilanteeseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota äitiys- ja lastenneuvolayksiköille tietoa, jonka avulla he voivat kehittää ja helpottaa huolen puheeksi ottamista ja auttaa samalla terveydenhoitajia työssään.