Pyöräilyn ja jalankulun edistäminen talvikaupungissa - Esimerkkikohteena Hiukkavaaran keskus
Tervala, Taavi (2013)
Tervala, Taavi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154419
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin ja selvitettiin, miten talvikaupungissa voitaisiin edistää jalankulkua ja pyöräilyä. Työssä käytettiin esimerkkikohteena suunnitteilla olevaa Oulun Hiukkavaaran keskusta. Hiukkavaaran keskus suunnitellaan noin 6 300 asukkaalle ja 3 600 asunnolle. Hiukkavaaran keskus tulee olemaan yksi seitsemästä koko Hiukkavaaran osa-alueesta. Alueella halutaan jalankulku ja pyöräily ensi sijalle. Työssä tavoitteena oli selvittää, voiko oululaista kevyen liikenteen väylien talvikunnossapitoa kehittää ja voiko väyliä itsessään kehittää. Pohdittiin myös, voidaanko rakentaa uudenlaisia talviaikaisia reittejä.
Työssä käytettiin pohjana valtakunnallisia kävelyn ja pyöräilyn tulevaisuuden strategioita ja toimenpidesuunnitelmia. Työssä käytettiin myös apuna Oulun seudun liikennetutkimusta ja Oulun kaupungin omia kevyen liikenteen kehityssuunnitelmia ja talvipyöräilyn toimintasuunnitelmaa. Työssä haastateltiin Oulun kaupungin kunnossapidon vastuuhenkilöitä. Näillä tiedoilla saatiin selville Oulun tämän hetkiset kevyen liikenteen määrät ja talvikunnossapidon nykytila sekä tulevaisuuden suunnitelmat.
Pyöräilyn ja jalankulun edistämiseen talvella tarvitaan monen asian onnistumista. Alueen maankäytönsuunnittelu on tärkeässä roolissa. Hiukkavaaran keskuksen maankäytön suunnittelun lähtökohta on ollut alueen rakentaminen pyöräilyn ja jalankulun ympärille. Alueelle tullaan suunnittelemaan kattavat ja monipuoliset kevyen liikenteen väylät ja virkistys- ja kuntoilualueet, joten nämä asiat tulevat olemaan kunnossa. Alueella tarvitaan tottakai korkeatasoista talvikunnossapitoa, jotta ihmiset pystyisivät ennen kaikkea turvallisesti liikkumaan jalan ja pyörällä talven aikana. Nämä tulevat olemaan ne asiat, joilla yritetään luoda hyvät pohjat sille, että Hiukkavaaran keskuksen alueella ihmiset liikkuisivat enemmän pyörällä ja jalan.
Työssä käytettiin pohjana valtakunnallisia kävelyn ja pyöräilyn tulevaisuuden strategioita ja toimenpidesuunnitelmia. Työssä käytettiin myös apuna Oulun seudun liikennetutkimusta ja Oulun kaupungin omia kevyen liikenteen kehityssuunnitelmia ja talvipyöräilyn toimintasuunnitelmaa. Työssä haastateltiin Oulun kaupungin kunnossapidon vastuuhenkilöitä. Näillä tiedoilla saatiin selville Oulun tämän hetkiset kevyen liikenteen määrät ja talvikunnossapidon nykytila sekä tulevaisuuden suunnitelmat.
Pyöräilyn ja jalankulun edistämiseen talvella tarvitaan monen asian onnistumista. Alueen maankäytönsuunnittelu on tärkeässä roolissa. Hiukkavaaran keskuksen maankäytön suunnittelun lähtökohta on ollut alueen rakentaminen pyöräilyn ja jalankulun ympärille. Alueelle tullaan suunnittelemaan kattavat ja monipuoliset kevyen liikenteen väylät ja virkistys- ja kuntoilualueet, joten nämä asiat tulevat olemaan kunnossa. Alueella tarvitaan tottakai korkeatasoista talvikunnossapitoa, jotta ihmiset pystyisivät ennen kaikkea turvallisesti liikkumaan jalan ja pyörällä talven aikana. Nämä tulevat olemaan ne asiat, joilla yritetään luoda hyvät pohjat sille, että Hiukkavaaran keskuksen alueella ihmiset liikkuisivat enemmän pyörällä ja jalan.