Ilmaisun opetus balettitunneilla
Raappana, Hanna Maaret (2013)
Raappana, Hanna Maaret
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304134362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304134362
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin ilmaisun opetusta balettitunneilla. Käytän kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Tein kyselyn opettajille ja oppilaille, ja pystyin näin vertailemaan mielipiteitä ilmaisunopetuksesta. Halusin myös tietää, kuinka oppilaat kokevat saavansa ilmaisunopetusta. Kyselyt tein omiin kokemuksiini pohjaten, sillä olen kouluaikanani alkanut pohtia ilmaisua ja sen opetusta enemmän.
Kirjallisuutta apuna käyttäen määrittelin ilmaisun työhöni sopivalla tavalla. Työssäni kiinnitän erityisesti huomiota tunneilmaisuun. Tanssi on aina ollut ihmisille tapa ilmaista itseään. Alun perin on tanssittu tunteisiin pohjaten, mutta tekniikoiden vakiintuessa itseilmaisu on jäänyt enemmän taka-alalle. Kirjallisuudesta hain myös harjoitteita, joita voi tehdä balettitunneilla.
Lapset ovat luonnostaan spontaaneja, eläytyviä ja luovia. Jotenkin nämä taidot katoavat, kun ikää tulee lisää. Osittain luontainen ilmaisuvoima unohtuu, kun ihmisten täytyy oppia hillitsemään itsensä ja tunteensa. Juuri itsehillintä vaikeuttaa tanssijoiden heittäytymistä rooliin. Varsinaiset tunneharjoitukset voivat tuntua kiusallisilta, mikä kertoo niiden tarpeellisuudesta. Kun tunneharjoituksiin pystytään heittäytymään täysillä mukaan, helpottuu rooliin eläytyminen näyttämöllä huomattavasti. Keskittyminen on myös olennaista, kun ilmaisuharjoitteita tehdään.
Kyselyistä käy ilmi, että sekä opettajat että oppilaat kokevat ilmaisunopetuksen erittäin tarpeelliseksi. Opettajat kertoivat, että balettitunneilla aikaa on rajallisesti ja ajoittain aika loppuu kesken tekniikkaharjoitteidenkin kanssa. Oppilaat kaipaavat ilmaisuharjoitteita, jotta saisivat työvälineitä ja rohkeutta, joita eläytymiseen tarvitaan. Heittäytyminen ja tanssiin sekä roolihahmoon eläytyminen ovat olennaisia, kun puhutaan ilmaisusta.
Toivon, että harjoitteista, joita työhöni olen ottanut, on apua baletinopettajille. Harjoitteet ovat kaikki sellaisia, joita voi mielestäni käyttää tunneilla sellaisenaan. Mielestäni, jos tanssijoille pystytään tarjoamaan erillisiä ilmaisutaidon tunteja, oppilaat pystyvät paremmin yhdistämään tanssin ja ilmaisun keskenään. Erillisillä tunneilla tanssijat pystyvät keskittymään yhteen asiaan kerrallaan ja saavat näin harjoitteista enemmän apuja.
Kirjallisuutta apuna käyttäen määrittelin ilmaisun työhöni sopivalla tavalla. Työssäni kiinnitän erityisesti huomiota tunneilmaisuun. Tanssi on aina ollut ihmisille tapa ilmaista itseään. Alun perin on tanssittu tunteisiin pohjaten, mutta tekniikoiden vakiintuessa itseilmaisu on jäänyt enemmän taka-alalle. Kirjallisuudesta hain myös harjoitteita, joita voi tehdä balettitunneilla.
Lapset ovat luonnostaan spontaaneja, eläytyviä ja luovia. Jotenkin nämä taidot katoavat, kun ikää tulee lisää. Osittain luontainen ilmaisuvoima unohtuu, kun ihmisten täytyy oppia hillitsemään itsensä ja tunteensa. Juuri itsehillintä vaikeuttaa tanssijoiden heittäytymistä rooliin. Varsinaiset tunneharjoitukset voivat tuntua kiusallisilta, mikä kertoo niiden tarpeellisuudesta. Kun tunneharjoituksiin pystytään heittäytymään täysillä mukaan, helpottuu rooliin eläytyminen näyttämöllä huomattavasti. Keskittyminen on myös olennaista, kun ilmaisuharjoitteita tehdään.
Kyselyistä käy ilmi, että sekä opettajat että oppilaat kokevat ilmaisunopetuksen erittäin tarpeelliseksi. Opettajat kertoivat, että balettitunneilla aikaa on rajallisesti ja ajoittain aika loppuu kesken tekniikkaharjoitteidenkin kanssa. Oppilaat kaipaavat ilmaisuharjoitteita, jotta saisivat työvälineitä ja rohkeutta, joita eläytymiseen tarvitaan. Heittäytyminen ja tanssiin sekä roolihahmoon eläytyminen ovat olennaisia, kun puhutaan ilmaisusta.
Toivon, että harjoitteista, joita työhöni olen ottanut, on apua baletinopettajille. Harjoitteet ovat kaikki sellaisia, joita voi mielestäni käyttää tunneilla sellaisenaan. Mielestäni, jos tanssijoille pystytään tarjoamaan erillisiä ilmaisutaidon tunteja, oppilaat pystyvät paremmin yhdistämään tanssin ja ilmaisun keskenään. Erillisillä tunneilla tanssijat pystyvät keskittymään yhteen asiaan kerrallaan ja saavat näin harjoitteista enemmän apuja.