Yritys X:n avainasiakkaiden kannattavuus
Määttä, Sanna; Nevalainen, Mira (2009)
Määttä, Sanna
Nevalainen, Mira
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047080
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli selvittää kaupan alalla toimivan Yritys X:n asiakaskannattavuus. Käsittelimme työssämme kahta eri asiakasryhmää, jotka olivat keräilyasiakkaat ja noutoasiakkaat, ja vertailimme näiden kahden asiakasryhmän kannattavuutta toisiinsa. Lisäksi pohdimme, millä tavoin Yritys X voisi parantaa asiakaskannattavuuttaan. Yrityksellä ei ollut tarkkaa tietoa asiakaskannattavuuksista, joten tehtävänämme oli selvittää, onko esimerkiksi tähän asti kannattavammaksi luultu asiakas todella se kannattavin vai onko se joku toinen.
Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytimme yksittäistä tapaustutkimusta. Tutkimusaineistona oli Yritys X:n asiakasrekisteri vuodelta 2008. Keräsimme aineistoa myös teemahaastattelun avulla, jonka kävimme Yritys X:n päällikön kanssa. Teemahaastattelun aiheina olivat päällikön tekemät asiakaskäynnit sekä asiakkaalta perittävien keräily- ja kuljetusveloitusten määrät. Keräsimme aineistoa myös itse havainnoimalla Yritys X:n toimintaa.
Asiakaskannattavuuksia laskimme asiakaskatelaskelmien avulla, jossa asiakkaan myynnistä vähennetään asiakkaan aiheuttamat kustannukset. Laskimme myös kate- ja voittoprosentin, joiden pohjalta teimme toimeksiantajallemme ehdotuksia toiminnan parantamiseksi. Tarkoituksenamme oli kohdistaa kaikki asiakkaiden aiheuttamat kustannukset aiheuttamisperiaatteen mukaisesti. Emme kohdistaneet asiakkaalle yrityksen kiinteitä kustannuksia, koska toimeksiantajamme ei kokenut sitä tarpeelliseksi.
Tutkimuksemme perusteella kaikki laskennankohteena olleet asiakkaat ovat kannattavia. Löysimme kuitenkin paljon kustannuksia, joita tulisi pienentää. Yritys X tarjoaa asiakkailleen keräily- ja kuljetuspalveluita, josta se ei kuitenkaan veloita mitään suurimmalta osalta asiakkaistaan. Tämä vaikuttaa Yritys X:n omaan kannattavuuteen heikentävästi. Pienen keräily- ja kuljetusveloituksen periminen asiakkaalta vaikuttaa vuositasolla suuresti asiakaskannattavuuteen.
Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytimme yksittäistä tapaustutkimusta. Tutkimusaineistona oli Yritys X:n asiakasrekisteri vuodelta 2008. Keräsimme aineistoa myös teemahaastattelun avulla, jonka kävimme Yritys X:n päällikön kanssa. Teemahaastattelun aiheina olivat päällikön tekemät asiakaskäynnit sekä asiakkaalta perittävien keräily- ja kuljetusveloitusten määrät. Keräsimme aineistoa myös itse havainnoimalla Yritys X:n toimintaa.
Asiakaskannattavuuksia laskimme asiakaskatelaskelmien avulla, jossa asiakkaan myynnistä vähennetään asiakkaan aiheuttamat kustannukset. Laskimme myös kate- ja voittoprosentin, joiden pohjalta teimme toimeksiantajallemme ehdotuksia toiminnan parantamiseksi. Tarkoituksenamme oli kohdistaa kaikki asiakkaiden aiheuttamat kustannukset aiheuttamisperiaatteen mukaisesti. Emme kohdistaneet asiakkaalle yrityksen kiinteitä kustannuksia, koska toimeksiantajamme ei kokenut sitä tarpeelliseksi.
Tutkimuksemme perusteella kaikki laskennankohteena olleet asiakkaat ovat kannattavia. Löysimme kuitenkin paljon kustannuksia, joita tulisi pienentää. Yritys X tarjoaa asiakkailleen keräily- ja kuljetuspalveluita, josta se ei kuitenkaan veloita mitään suurimmalta osalta asiakkaistaan. Tämä vaikuttaa Yritys X:n omaan kannattavuuteen heikentävästi. Pienen keräily- ja kuljetusveloituksen periminen asiakkaalta vaikuttaa vuositasolla suuresti asiakaskannattavuuteen.