Suorakarkaistujen kelojen maalimerkkauksen kehittäminen
Koskela, Aapo (2013)
Koskela, Aapo
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304124333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304124333
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Ruukki Metals Oy:n Raahen tehtaan kuumanauhavalssaamolle. Valssaamolla valmistettavien suorakarkaistujen kelojen maalimerkkauksissa on havaittu laatupoikkeamia aika-ajoin. Ruukki Metalsin strategiana on lisätä tulevaisuudessa karkaistujen erikoisterästen määrää, ja katsottiin tarpeelliseksi puuttua ongelmaan. Työn tavoite oli selvittää, mistä ajoittaiset laatupoikkeamat maalimerkkauksessa aiheutuvat, ja tutkia mahdollisia ratkaisuja ongelmaan.
Työssä tutkittiin, mitkä seikat johtavat maalin valumiseen. Tutkimuksissa käytettiin apuna lämpökameraa ja oltiin yhteydessä maalimerkkauskoneen toimittajaan Tebulo Engineering B.V.:hen. Maalin valumisen suorakarkaistuilla keloilla todettiin johtuvan kelojen laajasta lämpötila-skaalasta, maaliruiskusuuttimien säätöjen vaihteluista ja kylmille pinnoille soveltumattomasta maalista.
Dokumentoiduista testeistä ja maalitoimittajilta saatiin tietoa, miten vältyttäisiin maalin valumiselta. Paineensäätötesteillä todettiin olevan mahdollista säätää maalin määrää maalin menopainetta säätämällä. Suuttimien virtausta säätämällä saatiin haettua optimisäädöt, joilla saadaan tyydyttävä merkkaustulos ilman laitteistomuutoksia. Maalitoimittajilla ei ollut tarjolla maalia, joka olisi soveltunut paremmin käyttökohteeseen. Laitteistomuutoksilla voitaisiin päästä kiitettävään merkkaustulokseen kaikilla keloilla. Tutkimuksilla rajattiin todennäköisimmäksi ratkaisuksi maaliruiskusuuttimien aukioloajan muuttaminen ohjelmallisesti kelojen lämpötilan mukaan.
Työn perusteella pystyttiin määrittelemään optimisäädöt maaliruiskusuuttimille ja niistä myös annettiin kunnossapidolle mallivedokset. Jatkokehityskohteeksi kunnossapidolle jäi päättää maaliruiskusuuttimien ohjauksen modernisoinnista yhteistyössä Tebulo Engineering B.V.:n kanssa.
Työssä tutkittiin, mitkä seikat johtavat maalin valumiseen. Tutkimuksissa käytettiin apuna lämpökameraa ja oltiin yhteydessä maalimerkkauskoneen toimittajaan Tebulo Engineering B.V.:hen. Maalin valumisen suorakarkaistuilla keloilla todettiin johtuvan kelojen laajasta lämpötila-skaalasta, maaliruiskusuuttimien säätöjen vaihteluista ja kylmille pinnoille soveltumattomasta maalista.
Dokumentoiduista testeistä ja maalitoimittajilta saatiin tietoa, miten vältyttäisiin maalin valumiselta. Paineensäätötesteillä todettiin olevan mahdollista säätää maalin määrää maalin menopainetta säätämällä. Suuttimien virtausta säätämällä saatiin haettua optimisäädöt, joilla saadaan tyydyttävä merkkaustulos ilman laitteistomuutoksia. Maalitoimittajilla ei ollut tarjolla maalia, joka olisi soveltunut paremmin käyttökohteeseen. Laitteistomuutoksilla voitaisiin päästä kiitettävään merkkaustulokseen kaikilla keloilla. Tutkimuksilla rajattiin todennäköisimmäksi ratkaisuksi maaliruiskusuuttimien aukioloajan muuttaminen ohjelmallisesti kelojen lämpötilan mukaan.
Työn perusteella pystyttiin määrittelemään optimisäädöt maaliruiskusuuttimille ja niistä myös annettiin kunnossapidolle mallivedokset. Jatkokehityskohteeksi kunnossapidolle jäi päättää maaliruiskusuuttimien ohjauksen modernisoinnista yhteistyössä Tebulo Engineering B.V.:n kanssa.