Pianonsoitto lapsen harrastuksena : Raportti kansainvälisen motivaatiotutkimuksen osahankkeesta
Happonen, Miisa; Kunnari, Elina (2013)
Happonen, Miisa
Kunnari, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304114277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304114277
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esiteltiin Ottawan yliopiston pianopedagogisen laboratorion tutkimusryhmän kansainvälistä tutkimushanketta ja kuvattiin sen Tampereen ammattikorkeakoulussa toteutettua osatutkimusta, joka on osa Tampereen Musiikkiakatemian pianopedagogisen laboratorion tutkimushankkeita. Ottawan yliopiston hankkeessa tutkitaan lasten ja nuorten motivaation määrää pianonsoiton opiskelussa ja pyritään kehittämään uusia näkökulmia pianopedagogiikkaan. Tätä tutkimusta varten toteutettiin kyselytutkimus, jossa kerättiin vastaukset viideltäkymmeneltä Tampereen konservatorion piano-oppilaalta sekä heidän vanhemmiltaan.
Tässä työssä kuvattiin, millaista on osallistua kansainväliseen tutkimushankkeeseen; millaisia asioita piti ottaa huomioon kyselytutkimuksen toteuttamisessa ja millaisia ongelmia prosessiin liittyi. Lisäksi esiteltiin kyseisen tutkimuksen teoreettista taustaa, joka pohjautuu itsemääräämisteoriaan (Self-determination theory) ja pohdittiin tutkimuksen keskeisiä teemoja sekä sen sisältöä suomalaista kontekstia vasten.
Tutkimuksen toteuttaminen vaati paljon organisointia, yhteistyötä oppilaiden, heidän vanhempiensa ja opettajien kanssa. Tällaisen yhteistyön kautta voi syventää näkemystään suomalaisen musiikkioppilaitoksen toimintakentästä ja oppilaista. Suomalaisessa musiikinopetuksessa on omia erityispiirteitä, jotka omalta osaltaan vaikuttavat oppilaiden motivaatioon. Myös suomalaisen kulttuurin ja yhteiskunnan muutokset muokkaavat suhtautumista musiikin opiskeluun ja opettamiseen.
Tässä työssä kuvattiin, millaista on osallistua kansainväliseen tutkimushankkeeseen; millaisia asioita piti ottaa huomioon kyselytutkimuksen toteuttamisessa ja millaisia ongelmia prosessiin liittyi. Lisäksi esiteltiin kyseisen tutkimuksen teoreettista taustaa, joka pohjautuu itsemääräämisteoriaan (Self-determination theory) ja pohdittiin tutkimuksen keskeisiä teemoja sekä sen sisältöä suomalaista kontekstia vasten.
Tutkimuksen toteuttaminen vaati paljon organisointia, yhteistyötä oppilaiden, heidän vanhempiensa ja opettajien kanssa. Tällaisen yhteistyön kautta voi syventää näkemystään suomalaisen musiikkioppilaitoksen toimintakentästä ja oppilaista. Suomalaisessa musiikinopetuksessa on omia erityispiirteitä, jotka omalta osaltaan vaikuttavat oppilaiden motivaatioon. Myös suomalaisen kulttuurin ja yhteiskunnan muutokset muokkaavat suhtautumista musiikin opiskeluun ja opettamiseen.