Sesonkiluonteisten kulttuuritapahtumien markkinointi ja mainonta - Case Halkeenkiven Kesäteatteri
Välimäki, Lauri (2013)
Välimäki, Lauri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263676
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma Kokemäen Korkeaojalla sijaitsevalle Halkeenkiven Kesäteatterille, jonka toiminta on sesonki-luonteista, sillä nimensä mukaisesti se toimii vain kesäkuukausina. Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö. Teatterin toiminnasta oli hyvin vähän tilastotietoa olemassa, joten osa tehdyistä johtopäätöksistä pohjautuu omaan havainnointiini teatterin aiemmasta toiminnasta, sillä olen ollut mukana sen toiminnassa 3 vuotta.
Aluksi tarkasteltiin myytävää tuotetta sekä yleistä markkina- ja kilpailutilannetta. Tämän jälkeen lähdettiin luomaan itse markkinointistrategiaa ja osittain myös viestintästrategiaa käymällä läpi perinteiset kilpailukeinot ja 7-P:n laajennoksen. Lopuksi perehdyttiin tavoiteasetantaan ja markkinoinnin onnistumisen arviointiin käytettäviin mittareihin.
Lopputulokseksi saatiin helposti sovellettava markkinointisuunnitelma aikataulutuksineen, jota on helppo päivittää ja muokata tarpeen mukaan ja kun nähdään miten se toimii käytännössä. Suunnitelma on esitetty erillisenä liitteenä 1.
Aluksi tarkasteltiin myytävää tuotetta sekä yleistä markkina- ja kilpailutilannetta. Tämän jälkeen lähdettiin luomaan itse markkinointistrategiaa ja osittain myös viestintästrategiaa käymällä läpi perinteiset kilpailukeinot ja 7-P:n laajennoksen. Lopuksi perehdyttiin tavoiteasetantaan ja markkinoinnin onnistumisen arviointiin käytettäviin mittareihin.
Lopputulokseksi saatiin helposti sovellettava markkinointisuunnitelma aikataulutuksineen, jota on helppo päivittää ja muokata tarpeen mukaan ja kun nähdään miten se toimii käytännössä. Suunnitelma on esitetty erillisenä liitteenä 1.