Tapahtuma-assistenttien perehdytys
Pippuri, Niina (2013)
Pippuri, Niina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043972
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni päätavoitteena oli päivittää tapahtuma-alan yrityksen vanhentuneet perehdytysoppaat. Tarkoituksena oli luoda myös perehdytyssuunnitelma, uuden asiakasrekisteriohjelman käyttöohjeet sekä ohjeet perehdyttäjälle perehdyttämisen toteuttamisesta. Näiden ideana on tukea ja parantaa käytännön perehdyttämistä. Työni tuloksena syntyvät materiaalit ovat yrityksen tapahtuma-assistenttien käyttöön.
Työni toimeksiantajan mielestä perehdyttämisoppaiden päivittäminen oli tärkeää, koska toimiston perehdytysopasta ei ole käytetty viime aikoina vanhentuneen tiedon vuoksi.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys käsittelee perehdyttämistä, perehdytysprosessia, perehdytyssuunnitelmaa ja verkkoperehdyttämistä. Tavoitteena on saada lukija ymmärtämään, millaista on hyvä perehdyttäminen, miten se toteutetaan ja millainen vaikutus sillä on yritykselle sekä perehtyjälle. Teoreettinen viitekehys tuki perehdytysmateriaalien laatimista. Materiaaleja tehdessä otin huomioon teorian lisäksi tutkimustulokset ja etenkin toiveet sekä kehittämisideat. Lisäsin toimiston oppaaseen osion käytännön asioista ja muutin rakennetta ja tyyliä tapahtuman perehdytysoppaan kaltaiseksi, koska siitä oli pidetty tutkimustulosten mukaan. Muut materiaalit tein samalla menetelmällä ja tyylillä.
Käytin tutkimuksessa kahta kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmää, koska halusin saada kokemuksiin perustuvia vastauksia perehdyttämisen tilanteesta ja kehittämistä vaativista asioista. Tein puolistrukturoidun sähköpostikyselyn yli kuukauden töissä olleille tapahtuma-assistenteille. Lähetin kyselyn kuudelletoista henkilölle ja vastauksia sain seitsemän. Tarkensin tuloksia kahdella teemahaastattelulla, jotka tein kokeneemmille työntekijöille. Tutkimustulosten avulla sain käsityksen perehdyttämisen nykyisestä tilanteesta sekä toivotuista muutoksista perehdyttämiseen ja materiaaleihin liittyen. Vastausten perusteella kirjoitin toiveita vastaavat perehdytysmateriaalit yrityksen käyttöön.
Minun ja työni toimeksiantajan mielestä opinnäytetyössä saavutettiin työlle asetetut tavoitteet.
Työni toimeksiantajan mielestä perehdyttämisoppaiden päivittäminen oli tärkeää, koska toimiston perehdytysopasta ei ole käytetty viime aikoina vanhentuneen tiedon vuoksi.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys käsittelee perehdyttämistä, perehdytysprosessia, perehdytyssuunnitelmaa ja verkkoperehdyttämistä. Tavoitteena on saada lukija ymmärtämään, millaista on hyvä perehdyttäminen, miten se toteutetaan ja millainen vaikutus sillä on yritykselle sekä perehtyjälle. Teoreettinen viitekehys tuki perehdytysmateriaalien laatimista. Materiaaleja tehdessä otin huomioon teorian lisäksi tutkimustulokset ja etenkin toiveet sekä kehittämisideat. Lisäsin toimiston oppaaseen osion käytännön asioista ja muutin rakennetta ja tyyliä tapahtuman perehdytysoppaan kaltaiseksi, koska siitä oli pidetty tutkimustulosten mukaan. Muut materiaalit tein samalla menetelmällä ja tyylillä.
Käytin tutkimuksessa kahta kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmää, koska halusin saada kokemuksiin perustuvia vastauksia perehdyttämisen tilanteesta ja kehittämistä vaativista asioista. Tein puolistrukturoidun sähköpostikyselyn yli kuukauden töissä olleille tapahtuma-assistenteille. Lähetin kyselyn kuudelletoista henkilölle ja vastauksia sain seitsemän. Tarkensin tuloksia kahdella teemahaastattelulla, jotka tein kokeneemmille työntekijöille. Tutkimustulosten avulla sain käsityksen perehdyttämisen nykyisestä tilanteesta sekä toivotuista muutoksista perehdyttämiseen ja materiaaleihin liittyen. Vastausten perusteella kirjoitin toiveita vastaavat perehdytysmateriaalit yrityksen käyttöön.
Minun ja työni toimeksiantajan mielestä opinnäytetyössä saavutettiin työlle asetetut tavoitteet.