Tunnetuksi markkinoilla
Vainio, Annika (2013)
Vainio, Annika
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263662
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda markkinointisuunnitelma aloittavalle kauneus- ja hyvinvointipalveluita tarjoavalle yritykselle. Työn toimeksiantaja on Day Spa Oy. Kyseessä on toimintansa keväällä 2013 aloittava yritys. Aloittavan yrityksen haasteena on nousta tuntemattomuudesta tunnetuksi, jotta se voi pärjätä kilpailussa. Usein pienissä yrityksissä markkinointi on puutteellista tai sen toteuttaminen koetaan haastavaksi. Markkinoinnin suunnittelu ei kuitenkaan ole vain suuria yrityksiä varten, vaan myös pienet yritykset tarvitsevat suunnitelmallisen ja tavoitteellisen lähestymistavan markkinointiin.
Työn tavoitteena oli löytää sellaisia keinoja, joiden avulla yritykselle saadaan näkyvyyttä valituilla markkinoilla ja kohderyhmissä. Tätä varten on suunnitelmassa kartoitettu yri-tyksen toimintaympäristö ja sisäinen tilanne sekä laadittu segmentointiehdotus, jonka pohjalta markkinoinnin eri kilpailukeinot on suunniteltu.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty markkinoinnin suunnittelun eri vaiheet. Teoreettinen viitekehys rakentuu kotimaisesta ja ulkomaalaisesta markkinointia
ja sen suunnittelua sekä viestintää käsittelevästä kirjallisuudesta. Työssä on hyödynnetty myös sähköisiä lähteitä ja yrittäjä haastattelua. Teoriaa on pyritty soveltamaan aloittava mikroyrityksen markkinointiin sopivaksi.
Opinnäytetyö on tehty toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen lopputuloksena syntyy toimeksiantajayrityksen tarpeisiin tehty markkinointisuunnitelma. Suunnitelma koostuu yrityksen toimintaympäristöä kartoittavista analyyseistä, strategiasta, segmentointiehdo-tuksesta, sekä markkinoinnin eri kilpailukeinoista. Kilpailukeinot on suunniteltu ana-lyysien avulla saadun tiedon pohjalta. Suunnitelman avulla toimeksiantaja pystyy toteut-tamaan suunnitelmallista markkinointia, jonka avulla yritykselle saadaan tunnettuutta valituilla markkinoilla ja kohderyhmissä.
Työn tavoitteena oli löytää sellaisia keinoja, joiden avulla yritykselle saadaan näkyvyyttä valituilla markkinoilla ja kohderyhmissä. Tätä varten on suunnitelmassa kartoitettu yri-tyksen toimintaympäristö ja sisäinen tilanne sekä laadittu segmentointiehdotus, jonka pohjalta markkinoinnin eri kilpailukeinot on suunniteltu.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty markkinoinnin suunnittelun eri vaiheet. Teoreettinen viitekehys rakentuu kotimaisesta ja ulkomaalaisesta markkinointia
ja sen suunnittelua sekä viestintää käsittelevästä kirjallisuudesta. Työssä on hyödynnetty myös sähköisiä lähteitä ja yrittäjä haastattelua. Teoriaa on pyritty soveltamaan aloittava mikroyrityksen markkinointiin sopivaksi.
Opinnäytetyö on tehty toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen lopputuloksena syntyy toimeksiantajayrityksen tarpeisiin tehty markkinointisuunnitelma. Suunnitelma koostuu yrityksen toimintaympäristöä kartoittavista analyyseistä, strategiasta, segmentointiehdo-tuksesta, sekä markkinoinnin eri kilpailukeinoista. Kilpailukeinot on suunniteltu ana-lyysien avulla saadun tiedon pohjalta. Suunnitelman avulla toimeksiantaja pystyy toteut-tamaan suunnitelmallista markkinointia, jonka avulla yritykselle saadaan tunnettuutta valituilla markkinoilla ja kohderyhmissä.