CSR som marknadsföringsmetod
Holländer, Robin (2013)
Holländer, Robin
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304074080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304074080
Tiivistelmä
CSR- Corporate social responsibility vilket betyder socialt ansvar och framför allt miljön har under en längre period nu varit ett hett ämne för företagen runt om i världen. Kraven ökar på företagen vilket betyder att kostnaderna också ökar. I denna undersökning kommer jag att fokusera på miljön och forska i hur fyra stycken större företag gör för att uppfylla kraven som ställs på dem och samtidigt till och med vända kraven till en konkurrensfördel. Genom undersökningen hoppas jag få svar på om företagen kan få ekonomisk eller konkurrensfördel genom att satsa på miljön och marknadsföra sig som ett miljövänligt företag. Teorin behandlar Corporate social responsibility, intern marknadsföring, grön marknadsföring, och kundrelationer. Teorin behandlar till stor del hur företag ska göra för att implementera olika miljöprogram i företaget och hur de marknadsföra sig som ett miljövänligt företag. Undersökningen är gjord i kvalitativ form där jag har intervjuat fem personer från fyra olika större företag i Österbotten. Resultatet tyder på att alla företagen som jag intervjuade håller hög miljömässig standard. De hävdar även att finländska företag håller en mycket hög standard sett till konkurrenterna utomlands. Resultatet visar även att företagen upplever att miljösatsningarna idag inte direkt kan generera någon ekonomisk fördel men man hoppas på att det i framtiden kommer att ge en konkurrensfördel. CSR- corporate social responsibility, and particularly the environmental part of CSR has during a long period of time been a hot subject around the globe. The demands on the companies are increasing which means that expenses also are increasing. In this analysis I will focus on the environment and interview four big, international, companies to find out how they cope with the environmental de-mands and also if they have the possibility to turn it around to an competitive advantage. Trough the research I hope to find out if the companies can get an economical or competitive advantage by investing in the environment and marketing themselves as an environmentally friendly company. The theories are based on Corporate Social responsibility, internal marketing, green marketing and customer relationships. The theory is based on how companies should implement different types of environmental programs into the company and how to market themselves as an environmentally friendly company. The research is made as a qualitative study, interviews were conducted with five people from four big companies in Ostrobothnia. The result indicates that the companies that I interviewed are at a high environmental standard. They claim that the Finnish companies are at a higher environmental level than their foreign competitors. The result also shows that the environmental investments do not generate any profit at the moment but they hope that it will give a competitive advantage in the future.