Koulukiusaaminen terveydenhoitotyön näkökulmasta : Tunnista, välitä ja puutu
Alho, Heli; Jaskari, Sabina (2009)
Alho, Heli
Jaskari, Sabina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047111
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihealueena oli elämänhallinta, aiheena koulukiusaaminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada valmiuksia tunnistaa ja kohdata koulukiusaaminen. Tarkoituksena oli löytää työmenetelmiä ja toimintatapoja koulukiusaamisen tunnistamiseksi ja kohtaamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön menetelmin. Työskentelymenetelmän tavoitteena oli viedä teoriatieto käytäntöön. Raportissa käytetty teoriatieto kerättiin suomalaisista ja ulkomaisista tieteellisistä viitetietokannoista. Tuotoksena oli oppilaanohjauksen tunti, joka oli suunnattu kahdeksannen luokan oppilaille ja heidän vanhemmille.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä koulukiusaaminen on, ja eroteltiin siihen liittyvät eri roolit sekä luotiin puitteet sen tunnistamiseen, kohtaamiseen ja puuttumiseen. Koulukiusaaminen on yhä lisääntyvä ilmiö, jota esiintyy lähes jokaisessa koulussa jossain muodossa aina henkisestä fyysiseen väkivaltaan. Koulukiusaaminen ei ole vähentynyt huolimatta siitä, että jokaisella koululla on lain mukaan oltava opetussuunnitelmaan kirjoitettu toimintamalli, jolla ehkäistään kouluväkivaltaa. Koulukiusaamisella todettiin olevan sekä yhteisö- että yksilötason seurauksia. Lisäksi todettiin kiusaamisella olevan jopa aikuisikään saakka ulottuvia vaikutuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön menetelmin. Työskentelymenetelmän tavoitteena oli viedä teoriatieto käytäntöön. Raportissa käytetty teoriatieto kerättiin suomalaisista ja ulkomaisista tieteellisistä viitetietokannoista. Tuotoksena oli oppilaanohjauksen tunti, joka oli suunnattu kahdeksannen luokan oppilaille ja heidän vanhemmille.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä koulukiusaaminen on, ja eroteltiin siihen liittyvät eri roolit sekä luotiin puitteet sen tunnistamiseen, kohtaamiseen ja puuttumiseen. Koulukiusaaminen on yhä lisääntyvä ilmiö, jota esiintyy lähes jokaisessa koulussa jossain muodossa aina henkisestä fyysiseen väkivaltaan. Koulukiusaaminen ei ole vähentynyt huolimatta siitä, että jokaisella koululla on lain mukaan oltava opetussuunnitelmaan kirjoitettu toimintamalli, jolla ehkäistään kouluväkivaltaa. Koulukiusaamisella todettiin olevan sekä yhteisö- että yksilötason seurauksia. Lisäksi todettiin kiusaamisella olevan jopa aikuisikään saakka ulottuvia vaikutuksia.