”Se on vierasta maaperää” : tutkimus varsinaissuomalaisten yläkoulujen ja lukioiden opettajien yrittäjyyskasvatuskäsityksistä. Case YES-keskushankkeen kumppanuuskoulu Elisenvaaran koulu ja lukio.
Ranto, Anna-Leena (2009)
Ranto, Anna-Leena
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047026
Tiivistelmä
Suomen koulutuspolitiikassa panostetaan yrittäjyyskasvatukseen, mutta sillä on sijansa myös elinikäisessä oppimisessa. Yrittäjyyskasvattajina ovat opettajat. Oppijan yrittäjämäiset valmiudet kehittyvät yrittävän koulun toimintakulttuurissa. Yrittäjyyden ja työelämän tuntemuksen sekä niihin liittyvien taitojen kartuttaminen on tärkeää aloittaa jo perusopetuksessa.
Tutkimusaihe on hyvin ajankohtainen, sillä yhteiskunnalliset trendit ja sosiaaliset muutospaineet ovat tuoneet yrittäjyyden ja yrittäjyyskasvatuksen kaikille kouluasteille. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena on selvittää, miten perusopetuksen yläkoulujen ja toisen asteen lukiokoulutuksen opettajat ja opinto-ohjaajat ymmärtävät ja asennoituvat yrittäjyyskasvatukseen Varsinais-Suomessa. Tavoitteena on saada tietoa opettajien käsityksistä ja kokemuksista yrittäjyyskasvatuksen toteuttamisesta ja ilmenemisestä oppilaitoksen toimintakulttuurissa.
Tutkimustieto tuo esille myös yhden yläkoulun ja lukion näkökulmasta, miten yrittäjyyskasvatusta toteutetaan käytännössä. Tutkimus on tapaustutkimus Elisenvaaran koulusta ja lukiosta, joka on yhtenä Varsinais-Suomen YES -keskuksen kumppanuuskouluna. Kumppanuuskoulujen tehtävänä on tuottaa ja kokeilla erilaisia toimintatapoja ja palveluita.
Tutkimus on empiirinen, laadullinen tutkimus, jonka tutkimusstrategiana käytetään tapaustutkimusta ja fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimuksessa käytetään sekä kvalitatiivista (teemahaastattelu) että kvantitatiivista(kyselytutkimus) menetelmää. Kyselyaineisto kerättiin Webropol-sovelluksessa ja Elisenvaaran koulun ja lukion aineisto teemahaastatteluina.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 113 yläkoulun ja lukion opettajaa. Yrittäjyyskasvatuskoulutukseen oli osallistunut puolet vastaajista. Yrittäjyyskasvatuksen tiedon taso yläkoulussa ja lukiossa oli hyvä. Perusopetuksen puolella vähän yrittäjyyskasvatuksesta tietävien osuus oli kuitenkin yhä korkea. Yrittäjyyskasvatus koettiin edelleen aineenopettajien yksin puurtamiseksi. Yrittäjyyskasvatuksen tiimityötä ja oppiainerajat ylittävää yhteistyötä tehdään yhä liian vähän. Opettajien työelämäyhteyksiä on lisättävä. Oppilaitoksessa tehtävän yrittäjyyskasvatuksen lähtökohta on sisäisessä yrittäjyydessä.
Elisenvaaran koulun arjessa yrittäjyyskasvatus toteutuu yhteisinä yrittäjyysviikkoina ja teemapäivinä.
Elisenvaaran lukiossa opiskelijat pyörittävät omaa yritystä Nuori Yrittäjyys ry:n Vuosi Yrittäjänä hankkeen kautta.
Tutkimusaihe on hyvin ajankohtainen, sillä yhteiskunnalliset trendit ja sosiaaliset muutospaineet ovat tuoneet yrittäjyyden ja yrittäjyyskasvatuksen kaikille kouluasteille. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena on selvittää, miten perusopetuksen yläkoulujen ja toisen asteen lukiokoulutuksen opettajat ja opinto-ohjaajat ymmärtävät ja asennoituvat yrittäjyyskasvatukseen Varsinais-Suomessa. Tavoitteena on saada tietoa opettajien käsityksistä ja kokemuksista yrittäjyyskasvatuksen toteuttamisesta ja ilmenemisestä oppilaitoksen toimintakulttuurissa.
Tutkimustieto tuo esille myös yhden yläkoulun ja lukion näkökulmasta, miten yrittäjyyskasvatusta toteutetaan käytännössä. Tutkimus on tapaustutkimus Elisenvaaran koulusta ja lukiosta, joka on yhtenä Varsinais-Suomen YES -keskuksen kumppanuuskouluna. Kumppanuuskoulujen tehtävänä on tuottaa ja kokeilla erilaisia toimintatapoja ja palveluita.
Tutkimus on empiirinen, laadullinen tutkimus, jonka tutkimusstrategiana käytetään tapaustutkimusta ja fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimuksessa käytetään sekä kvalitatiivista (teemahaastattelu) että kvantitatiivista(kyselytutkimus) menetelmää. Kyselyaineisto kerättiin Webropol-sovelluksessa ja Elisenvaaran koulun ja lukion aineisto teemahaastatteluina.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 113 yläkoulun ja lukion opettajaa. Yrittäjyyskasvatuskoulutukseen oli osallistunut puolet vastaajista. Yrittäjyyskasvatuksen tiedon taso yläkoulussa ja lukiossa oli hyvä. Perusopetuksen puolella vähän yrittäjyyskasvatuksesta tietävien osuus oli kuitenkin yhä korkea. Yrittäjyyskasvatus koettiin edelleen aineenopettajien yksin puurtamiseksi. Yrittäjyyskasvatuksen tiimityötä ja oppiainerajat ylittävää yhteistyötä tehdään yhä liian vähän. Opettajien työelämäyhteyksiä on lisättävä. Oppilaitoksessa tehtävän yrittäjyyskasvatuksen lähtökohta on sisäisessä yrittäjyydessä.
Elisenvaaran koulun arjessa yrittäjyyskasvatus toteutuu yhteisinä yrittäjyysviikkoina ja teemapäivinä.
Elisenvaaran lukiossa opiskelijat pyörittävät omaa yritystä Nuori Yrittäjyys ry:n Vuosi Yrittäjänä hankkeen kautta.