Asiakkuudenhallinta : case: Naantalin Musiikkijuhlat
Mäkilä, Essi (2009)
Mäkilä, Essi
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026771
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on selvitetty Naantalin Musiikkijuhlien asiakasprofiilia, markkinointikeinojen tehokkuutta ja kamarimusiikkiyleisön ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Naantalin Musiikkijuhlaorganisaatio, joka on 30-vuoden ajan tuottanut yleisölle kamarimusiikkielämyksiä.
Tässä työssä kohteena olivat toimeksiantajan kamarimusiikkifestivaalit 21.–22.2. ja 31.5.–12.6.2009. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda Naantalin Musiikkijuhlien asiakkaan profiili, selvittää mitkä markkinoinnilliset keinot tavoittavat kohdeyleisön parhaiten ja millaiset tekijät vaikuttavat kamarimusiikkiyleisön ostopäätökseen sekä tutkia asiakasuskollisuutta Naantalin Musiikkijuhlilla.
Opinnäytetyöhön kuuluvat kyselyt toteutettiin kahdessa talvikonsertissa ja neljässä kesäkonsertissa. Kyselylomakkeita jaettiin yleisölle konserttien alussa yhteensä 1050 kappaletta. Vastauksia saatiin takaisin 493 kappaletta, joista 482 oli valideja vastauksia. Otoksen todellinen vastausprosentti oli 46.
Saatujen vastausten perusteella selviää mikä Naantalin Musiikkijuhlien markkinointikanava on toiminut pääasiallisena tiedonhankintakanavana asiakkaille, vastaajien ostopäätökseen vaikuttavat tekijät, asiakasuskollisuus sekä asiakasprofiili. Kyselyn perusteella voidaan todeta, että Naantalin Musiikkijuhlien yleisön pääasiallisin tiedonhankintakanava on edelleen esite, vaikka ikäryhmien välillä oli havaittavissa eroja. Vastaajien ostopäätöksiin vaikuttivat esiintyjät, ohjelmatarjonta ja aikaisemmat vierailut. Sukupuolten välillä ei ollut juurikaan eroavaisuuksia. Kyselystä selvisi myös, että vastaajista suurin osa oli uskollisia asiakkaita.
Yleistettäessä kyselyn tulokset, Naantalin Musiikkijuhlien kävijä on toimihenkilönä työskentelevä tai eläkkeellä oleva 50-64 -vuotias nainen Turun alueelta, joka on käyttänyt esitettä pääasiallisena tietolähteenään. Ostopäätökseen vaikuttavina tekijöinä ovat olleet esiintyjät, ohjelmatarjonta sekä aikaisemmat vierailut Naantalin Musiikkijuhlilla. Asiakas on ostanut lippunsa konsertteihin joko Naantalin Matkailu Oy:stä tai muusta Lippupisteen toimipaikasta. Hän on käynyt Musiikkijuhlilla 1-5 kertaa ja tullut konserttiin perheen tai ystävien kanssa. Konserttivierailun ohella peruskävijä käyttää Naantalin palveluista ravintoloita tai kahviloita. Tyypillinen Naantalin Musiikkijuhlien asiakas käy myös Suomessa tai naapurimaissa järjestettävissä musiikkitapahtumissa.
Tässä työssä kohteena olivat toimeksiantajan kamarimusiikkifestivaalit 21.–22.2. ja 31.5.–12.6.2009. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda Naantalin Musiikkijuhlien asiakkaan profiili, selvittää mitkä markkinoinnilliset keinot tavoittavat kohdeyleisön parhaiten ja millaiset tekijät vaikuttavat kamarimusiikkiyleisön ostopäätökseen sekä tutkia asiakasuskollisuutta Naantalin Musiikkijuhlilla.
Opinnäytetyöhön kuuluvat kyselyt toteutettiin kahdessa talvikonsertissa ja neljässä kesäkonsertissa. Kyselylomakkeita jaettiin yleisölle konserttien alussa yhteensä 1050 kappaletta. Vastauksia saatiin takaisin 493 kappaletta, joista 482 oli valideja vastauksia. Otoksen todellinen vastausprosentti oli 46.
Saatujen vastausten perusteella selviää mikä Naantalin Musiikkijuhlien markkinointikanava on toiminut pääasiallisena tiedonhankintakanavana asiakkaille, vastaajien ostopäätökseen vaikuttavat tekijät, asiakasuskollisuus sekä asiakasprofiili. Kyselyn perusteella voidaan todeta, että Naantalin Musiikkijuhlien yleisön pääasiallisin tiedonhankintakanava on edelleen esite, vaikka ikäryhmien välillä oli havaittavissa eroja. Vastaajien ostopäätöksiin vaikuttivat esiintyjät, ohjelmatarjonta ja aikaisemmat vierailut. Sukupuolten välillä ei ollut juurikaan eroavaisuuksia. Kyselystä selvisi myös, että vastaajista suurin osa oli uskollisia asiakkaita.
Yleistettäessä kyselyn tulokset, Naantalin Musiikkijuhlien kävijä on toimihenkilönä työskentelevä tai eläkkeellä oleva 50-64 -vuotias nainen Turun alueelta, joka on käyttänyt esitettä pääasiallisena tietolähteenään. Ostopäätökseen vaikuttavina tekijöinä ovat olleet esiintyjät, ohjelmatarjonta sekä aikaisemmat vierailut Naantalin Musiikkijuhlilla. Asiakas on ostanut lippunsa konsertteihin joko Naantalin Matkailu Oy:stä tai muusta Lippupisteen toimipaikasta. Hän on käynyt Musiikkijuhlilla 1-5 kertaa ja tullut konserttiin perheen tai ystävien kanssa. Konserttivierailun ohella peruskävijä käyttää Naantalin palveluista ravintoloita tai kahviloita. Tyypillinen Naantalin Musiikkijuhlien asiakas käy myös Suomessa tai naapurimaissa järjestettävissä musiikkitapahtumissa.