Vertailuanalyysin käyttö yritysilmeen suunnittelussa : graafisen ohjeiston luominen Puutarhasuunnittelu Lindénille
Alava, Erika (2013)
Alava, Erika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263656
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin Puutarhasuunnittelu Lindénille graafinen ohjeisto vertailuanalyysiä käyttäen. Puutarhasuunnittelu Lindén on yhden hengen yritys, joka on erikoistunut pihojen, viheralueiden ja ympäristön suunnitteluun, neuvontaan ja konsultointiin. Maisemasuunnittelualalla toimiva yritys kaipasi uutta ja yhtenäistä ilmettä.
Opinnäytetyössä tehtiin vertailuanalyysi, jossa tutkittiin viiden kilpailijan tunnuksien ja WWW-sivujen ilmeitä. Tämä oli tärkeä vaihe, sillä analyysillä pyrittiin erottamaan Puutarhasuunnittelu Lindén ilmeeltään kilpailijoistaan. Lisäksi pohdittiin stereotyyppisiä ratkaisuja maisemasuunnittelualalla, milloin niitä on syytä käyttää ja milloin ei. Työn tavoitteena oli löytää peruslähtökohdat siihen, millaisia ovat hyvät tunnukset ja WWW-sivut maisemasuunnittelualalla. Tuloksena voidaan todeta, että liiallinen stereotypioiden käyttö ei ole suotavaa, mutta jokin tällainen ratkaisu on ilmeeseen sisällytettävä.
Suunnitteluprosessissa hyödynnettiin vertailuanalyysin tuloksia sekä stereotyyppisten ratkaisujen määrittelyjä. Tulosten perusteella pystyttiin toteamaan, milloin ilmeeseen on syytä sisällyttää stereotyyppisiä ratkaisuja. Lisäksi vertailuanalyysin avulla löydettiin tulokset, miten erottua kilpailijoista. Näiden tietojen perusteella suunniteltiin ja koottiin yhteen graafinen ohjeisto pitäen sisällään tunnuksen, WWW-sivujen layoutin, käyntikortin, kirjekuoren ja esitteen. Ohjeisto määrittelee, miten kaikkia materiaaleja käytetään, jotta koko yritysilme pysyy mahdollisimman yhtenäisenä nyt ja myös tulevaisuudessakin.
Opinnäytetyö hyödyttää graafisia suunnittelijoita sekä opiskelijoita, jotka ovat suunnittelemassa yritysilmettä ja graafista ohjeistoa asiakkaalleen.
Opinnäytetyössä tehtiin vertailuanalyysi, jossa tutkittiin viiden kilpailijan tunnuksien ja WWW-sivujen ilmeitä. Tämä oli tärkeä vaihe, sillä analyysillä pyrittiin erottamaan Puutarhasuunnittelu Lindén ilmeeltään kilpailijoistaan. Lisäksi pohdittiin stereotyyppisiä ratkaisuja maisemasuunnittelualalla, milloin niitä on syytä käyttää ja milloin ei. Työn tavoitteena oli löytää peruslähtökohdat siihen, millaisia ovat hyvät tunnukset ja WWW-sivut maisemasuunnittelualalla. Tuloksena voidaan todeta, että liiallinen stereotypioiden käyttö ei ole suotavaa, mutta jokin tällainen ratkaisu on ilmeeseen sisällytettävä.
Suunnitteluprosessissa hyödynnettiin vertailuanalyysin tuloksia sekä stereotyyppisten ratkaisujen määrittelyjä. Tulosten perusteella pystyttiin toteamaan, milloin ilmeeseen on syytä sisällyttää stereotyyppisiä ratkaisuja. Lisäksi vertailuanalyysin avulla löydettiin tulokset, miten erottua kilpailijoista. Näiden tietojen perusteella suunniteltiin ja koottiin yhteen graafinen ohjeisto pitäen sisällään tunnuksen, WWW-sivujen layoutin, käyntikortin, kirjekuoren ja esitteen. Ohjeisto määrittelee, miten kaikkia materiaaleja käytetään, jotta koko yritysilme pysyy mahdollisimman yhtenäisenä nyt ja myös tulevaisuudessakin.
Opinnäytetyö hyödyttää graafisia suunnittelijoita sekä opiskelijoita, jotka ovat suunnittelemassa yritysilmettä ja graafista ohjeistoa asiakkaalleen.