Tunteet osana työhyvinvointia
Piirainen, Pipsa; Koikkalainen, Kirsi (2009)
Piirainen, Pipsa
Koikkalainen, Kirsi
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036881
Tiivistelmä
Työyhteisön toiminta rakentuu pääasiallisesti siitä, että työtä tehdään tietyn päämäärän saavuttamiseksi. Työssä koetut tilanteet ja kokemukset synnyttävät tunteita, jotka vaikuttavat työntekijöiden välisiin suhteisiin, asiakaskohtaamisiin sekä koettuun työhyvinvointiin. Omien tunteiden tiedostaminen auttaa ymmärtämään omaa käyttäytymistä ja mahdollistaa paremman toisten ihmisten ymmärtämisen. Työyhteisöllä ja yksilöllä on hyvä olla tietoja, taitoja ja työkaluja tunteiden käsittelemiseen, sillä ne vaikuttavat yksilön ja työyhteisön hyvinvointiin.
Keräsimme kyselyn avulla työntekijöiden kokemuksia tunteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin. Kyselyssä työntekijät pohtivat sekä voimavaroja tuovia ja kuluttavia tunteita sekä tapaansa ilmaista ja käsitellä tunteitaan. Kyselyyn osallistui 17 henkilöä, jotka työskentelevät vanhusten palvelutalo Myllykoti Oy:ssä. Lisäksi haastattelimme kahta asiantuntijaa saadaksemme tietoa erilaisista tunteidenkäsittelymenetelmistä. Haastatteluissa keskityimme käsittelemään haastateltavien omia kokemuksia erilaisten menetelmien käytöstä.
Haastatteluissa tuli esiin erilaisia toiminnallisia menetelmiä, joista kuvan, tarinan ja NLP:n eli Neurolingvistisen ohjelman käytöstä haastateltavilla oli positiivisia kokemuksia. Esimiehellä ja työntekijällä itsellään on myös monia mahdollisuuksia vaikuttaa työpaikalla koetun hyvinvoinnin kehittämiseen. Esimiehen läsnäolo ja kosketus työyhteisön tunne- ja kokemusmaailmaan mahdollistaa työntekijöiden paremman ymmärtämisen. Tunnetietoa ja tunteita ei kannata jättää huomioimatta, koska ne vaikuttavat joka tapauksessa menettelymme taustalla.
Keräsimme kyselyn avulla työntekijöiden kokemuksia tunteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin. Kyselyssä työntekijät pohtivat sekä voimavaroja tuovia ja kuluttavia tunteita sekä tapaansa ilmaista ja käsitellä tunteitaan. Kyselyyn osallistui 17 henkilöä, jotka työskentelevät vanhusten palvelutalo Myllykoti Oy:ssä. Lisäksi haastattelimme kahta asiantuntijaa saadaksemme tietoa erilaisista tunteidenkäsittelymenetelmistä. Haastatteluissa keskityimme käsittelemään haastateltavien omia kokemuksia erilaisten menetelmien käytöstä.
Haastatteluissa tuli esiin erilaisia toiminnallisia menetelmiä, joista kuvan, tarinan ja NLP:n eli Neurolingvistisen ohjelman käytöstä haastateltavilla oli positiivisia kokemuksia. Esimiehellä ja työntekijällä itsellään on myös monia mahdollisuuksia vaikuttaa työpaikalla koetun hyvinvoinnin kehittämiseen. Esimiehen läsnäolo ja kosketus työyhteisön tunne- ja kokemusmaailmaan mahdollistaa työntekijöiden paremman ymmärtämisen. Tunnetietoa ja tunteita ei kannata jättää huomioimatta, koska ne vaikuttavat joka tapauksessa menettelymme taustalla.