Asunto-osakeyhtiön ostokäyttäytyminen ja siihen vaikuttavat tekijät : Case: KONE Hissit Oy
Suomela, Valtteri (2012)
Suomela, Valtteri
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303183403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303183403
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asunto-osakeyhtiöiden ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusongelmana on selvittää asunto-osakeyhtiöiden hissin ostoprosessi, ostoon osallistuvat henkilöt sekä ostoon vaikuttavat tekijät. Työ tehtiin toimeksiantona hissiyhtiö KONEen, Suomen maayhtiö KONE Hissit Oy:lle. Työn empiirinen tutkimus toteutettiin asunto-osakeyhtiöissä keskeisissä asemissa oleville henkilöille puhelinhaastatteluina syksyllä 2012. Työn teoriaosio koostuu kahdesta toisiaan tukevasta osasta. Ensimmäisessä teorialuvussa käydään läpi organisaation ostokäyttäytyminen yleisellä tasolla. Luvussa esitellään organisaation ostoprosessi, ostokeskuksen koostuminen sekä Websterin & Windin organisaatioiden ostokäyttäytymistä kuvaamaan luotu malli. Toinen teoriaosio käy läpi organisaation ostoon ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Työn tutkimus osoitti, että asunto-osake yhtiöiden ostoprosessi on hyvin tapauskohtainen, mutta kestoltaan prosessi on pitkä. Usein prosessi myös keskeytyy ja se käynnistetään olosuhteiden muuttuessa uudelleen. Tärkein syy prosessin käynnistämiselle ja hissin hankinnalle on asukkaiden ikääntyminen. Tutkimus osoitti asunto-osakeyhtiöiden ostokeskuksen olevan oston aikana hyvin tiivis. Ostokeskus koostuu yleensä muutamasta asiasta kiinnostuneesta osakkaasta. Ostokeskuksessa aktiivisessa roolissa on aina taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja. Ostajina asunto-osakeyhtiöt ovat tutkimuksen mukaan arviointiperusteisia ja pitkää kumppanuutta arvostavia ostajia. Tutkimukseen osallistuneet taloyhtiöt halusivat teknisiltä ominaisuuksiltaan taloyhtiöön sopivan hissin ja arvostivat hisseissä eniten turvallisuutta, äänettömyyttä sekä hissiyhtiön kotimaisuutta. Hissitoimittajaa valittaessa painotetaan hinnan sijaan enemmän hissin sopivuutta taloyhtiöön sekä hissitoimittajan mainetta ja imagoa. Ympäristötekijät kuten valtion ja kuntien avustukset sekä mahdolliset lainsäädännön muutokset ovat tärkeimmät ostoon vaikuttavat tekijät.