Suhdetoiminta tapahtumamarkkinoinnissa CASE: Old Town Bed and Breakfast Ida-Marian Joulutapahtuma
Palander, Viivi; Siltanen, Aino (2013)
Palander, Viivi
Siltanen, Aino
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303133253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303133253
Tiivistelmä
Toimeksianto Old Town Bed and Breakfast Ida-Marian ensimmäiseen markkinointitapahtumaan saatiin yrittäjä Margitha Liljalta 21.8.2012, jolloin sovittiin myös tilaisuuden luonteesta ja teemasta. Tapahtuma oli avoimet ovet -tyyppinen ja se järjestettiin 15. – 16.12.2012 kello 12 – 16. Teemaksi nousi joulu samaan aikaan järjestettyjen Porvoon vanhan kaupungin joulumarkkinoiden pohjalta. Tavoitteina oli tutustuttaa porvoolaiset yritykseen, huoltaa suhteita yhteistyökumppaneihin sekä luoda uusia kumppanuussuhteita. Tapahtumaan odotettiin 100 kävijää molempina tapahtumapäivinä.
Ida-Marian Joulutapahtuman suunnittelua lähestyttiin perehtymällä yritykseen sekä sen ympäristöön, suhdetoimintaan ja tapahtumamarkkinointiin. Aihetta syvennettiin käsittelemällä henkilökohtaista myyntityötä ja yhteistyökumppanuutta sekä pohtimalla suhdetoiminnan roolia tapahtumamarkkinoinnissa.
Joulutapahtuman toteutussuunnitelmassa kuvattiin joulutapahtuman tiimiä, aikataulua, yhteistyökumppaneita, tapahtuman sisältöä ja markkinointiviestintää. Lisäksi tapahtumaa varten laadittiin SWOT-analyysi, turvallisuussuunnitelma, riskianalyysi ja budjetti. Joulutapahtuman markkinoinnin suunnittelua varten toteutettiin markkinointitutkimus 14.9.2012 Porvoon taiteiden yö MoonRiver2012:n yhteydessä. Tulosten perusteella porvoolaiset tavoittaa parhaiten mainostamalla paikallisissa sanomalehdissä ja internetissä, minkä vuoksi 10.12.2012 järjestettiin lehdistöbrunssi Ida-Marian tiloissa näkyvyyden saamiseksi.
Lehdistöbrunssiin osallistui toimittaja sekä Borgåbladetista että Uusimaasta ja seuraavana päivänä Joulutapahtumasta ilmestyi kaksi artikkelia. Joulutapahtumaan osallistui yhteensä noin 320 henkilöä ja tapahtuma oli onnistunut sekä toimeksiantajan että yhteistyökumppaneiden mielestä.
Joulutapahtumassa suhdetoiminnan merkitys korostui tapahtuman kustannuksien, sisällön sekä kävijämäärän osalta. Yhteistyökumppaneilta saatujen tuotteiden ja palvelujen ansiosta tapahtumasta saatiin monimuotoisempi ja kustannukset asiakasta kohti jäivät pieneksi. Lisäksi toimeksiantajan laaja suhdeverkosto ja lehdistöbrunssi auttoivat ylittämään tavoitekävijämäärän.
Ida-Marian Joulutapahtuman suunnittelua lähestyttiin perehtymällä yritykseen sekä sen ympäristöön, suhdetoimintaan ja tapahtumamarkkinointiin. Aihetta syvennettiin käsittelemällä henkilökohtaista myyntityötä ja yhteistyökumppanuutta sekä pohtimalla suhdetoiminnan roolia tapahtumamarkkinoinnissa.
Joulutapahtuman toteutussuunnitelmassa kuvattiin joulutapahtuman tiimiä, aikataulua, yhteistyökumppaneita, tapahtuman sisältöä ja markkinointiviestintää. Lisäksi tapahtumaa varten laadittiin SWOT-analyysi, turvallisuussuunnitelma, riskianalyysi ja budjetti. Joulutapahtuman markkinoinnin suunnittelua varten toteutettiin markkinointitutkimus 14.9.2012 Porvoon taiteiden yö MoonRiver2012:n yhteydessä. Tulosten perusteella porvoolaiset tavoittaa parhaiten mainostamalla paikallisissa sanomalehdissä ja internetissä, minkä vuoksi 10.12.2012 järjestettiin lehdistöbrunssi Ida-Marian tiloissa näkyvyyden saamiseksi.
Lehdistöbrunssiin osallistui toimittaja sekä Borgåbladetista että Uusimaasta ja seuraavana päivänä Joulutapahtumasta ilmestyi kaksi artikkelia. Joulutapahtumaan osallistui yhteensä noin 320 henkilöä ja tapahtuma oli onnistunut sekä toimeksiantajan että yhteistyökumppaneiden mielestä.
Joulutapahtumassa suhdetoiminnan merkitys korostui tapahtuman kustannuksien, sisällön sekä kävijämäärän osalta. Yhteistyökumppaneilta saatujen tuotteiden ja palvelujen ansiosta tapahtumasta saatiin monimuotoisempi ja kustannukset asiakasta kohti jäivät pieneksi. Lisäksi toimeksiantajan laaja suhdeverkosto ja lehdistöbrunssi auttoivat ylittämään tavoitekävijämäärän.