Mainostoimisto IMX Blink Helsinki Oy:n projektitoiminnan kehittäminen
Olamo, Johanna (2013)
Olamo, Johanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303143296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303143296
Tiivistelmä
Projektityöskentelyn merkitys kasvaa nyky-yhteiskunnassa ja projektinhallinnan osaalueisiin panostetaan enemmän. Usein projektityöskentely on tavanomaista työskentelyä nopeampaa ja tulossuuntautuneisempaa ja siksi se kasvattaakin suosiotaan työskentelymuotona.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin mainostoimisto IMX Blink Helsingin projektitoiminnan nykytilaan. Tarkoituksena oli avata projektihallinnan teoriaa ja sen avulla pohtia sopivia välineitä projektitoiminnan kehittämiseksi. Työssä ei käsitellä asiakkaan roolia projektiorganisaatiossa vaan yrityksen sisäistä projektityöskentelyä asiakasprojekteissa.
Työn teoriaosuudessa paneuduttiin projektinhallinnan ja laadullisen tutkimuksen perusteisiin. Laadullisen tutkimuksen menetelmistä päädyttiin käyttämään teemahaastattelua, joka on joustava tutkimusmenetelmä ja täten sopii moniin tutkimustarkoituksiin. Kaikki yrityksen työntekijät haastateltiin vuoden 2012 lopulla ja tulokset analysoitiin heti vuoden 2013 alussa. Haastattelujen ja teorian pohjalta pohdittiin kehitysehdotuksia projektitoiminnan kehittämiseksi.
Työn tavoitteena oli löytää ratkaisuja nykyisen projektitoiminnan parantamiseksi määrämuotoisten dokumenttien ja ohjeistuksien avulla sekä arvioida onko käytössä oleva projektinhallintajärjestelmä hyödyllinen työkalu yritykselle. Perehdyttyä projektihallinnan teoriaan ja haastatteluiden tulosten perusteella yritykselle luotiin projektitoiminnan tueksi määrämuotoinen projektisuunnitelmalomake.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin mainostoimisto IMX Blink Helsingin projektitoiminnan nykytilaan. Tarkoituksena oli avata projektihallinnan teoriaa ja sen avulla pohtia sopivia välineitä projektitoiminnan kehittämiseksi. Työssä ei käsitellä asiakkaan roolia projektiorganisaatiossa vaan yrityksen sisäistä projektityöskentelyä asiakasprojekteissa.
Työn teoriaosuudessa paneuduttiin projektinhallinnan ja laadullisen tutkimuksen perusteisiin. Laadullisen tutkimuksen menetelmistä päädyttiin käyttämään teemahaastattelua, joka on joustava tutkimusmenetelmä ja täten sopii moniin tutkimustarkoituksiin. Kaikki yrityksen työntekijät haastateltiin vuoden 2012 lopulla ja tulokset analysoitiin heti vuoden 2013 alussa. Haastattelujen ja teorian pohjalta pohdittiin kehitysehdotuksia projektitoiminnan kehittämiseksi.
Työn tavoitteena oli löytää ratkaisuja nykyisen projektitoiminnan parantamiseksi määrämuotoisten dokumenttien ja ohjeistuksien avulla sekä arvioida onko käytössä oleva projektinhallintajärjestelmä hyödyllinen työkalu yritykselle. Perehdyttyä projektihallinnan teoriaan ja haastatteluiden tulosten perusteella yritykselle luotiin projektitoiminnan tueksi määrämuotoinen projektisuunnitelmalomake.