Koulun ja lastensuojeluyksikön välinen yhteistyö
Lapinkangas, Miia; Jääskeläinen, Anna; Hietakoste, Kati (2013)
Lapinkangas, Miia
Jääskeläinen, Anna
Hietakoste, Kati
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123233
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata peruskoulun ja lastensuojeluyksikön työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä ja siitä, kuinka sitä voitaisiin vastaisuudessa kehittää. Tutkimuksessa tuotiin esiin koulun henkilökunnan sekä lastensuojeluyksikön työntekijöiden omia kokemuksia ja ajatuksia yhteistyöstä. Näin saatiin kokemustietoa koulun ja lastensuojeluyksikön yhteistyöstä. Tutkimuksen yhteistyökumppaneina toimivat lastensuojeluyksikkö sekä muutamat Oulun ja Oulun ympäristökuntien koulut. Mukana olevat yksiköt eivät tee yhteistyötä keskenään. Tutkimuksella ha-luttiin muodostaa yleinen kuva ja käsitys peruskoulun ja lastensuojelun yhteistyöstä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yhteistyötä käsitteenä sekä koulujen ja lastensuojeluyksikön yhteistyömuotona. Tutkimus on laadullinen kyselytutkimus, jossa tiedonhankintamenetelmänä käytettiin kyselylomaketta ja analysointimenetelmänä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella koulun ja lastensuojeluyksikön työntekijöiden kokemukset yhteistyöstä olivat pääsääntöisesti positiivisia, sillä he kokivat yhteistyön tarpeelliseksi. Työntekijät kokivat hyviksi yhteistyömuodoiksi yhteiset kokoukset ja koulutukset. He toivoivat yhteistyön olevan nykyistä vuorovaikutuksellisempaa ja kokivat tietoisuuden lisäämisen lastensuojelulain asettamista velvollisuuksista olevan tärkeää. Kokemukset tiedonkulusta olivat molempien yksiköiden työntekijöiden mielestä negatiivissävytteisiä. Yhteistyöhön liittyvät kehittämisehdotukset koskivat tiedonkulun parantamista sekä aktiivisuuden ja yhteisten koulutusten lisäämistä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yhteistyötä käsitteenä sekä koulujen ja lastensuojeluyksikön yhteistyömuotona. Tutkimus on laadullinen kyselytutkimus, jossa tiedonhankintamenetelmänä käytettiin kyselylomaketta ja analysointimenetelmänä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella koulun ja lastensuojeluyksikön työntekijöiden kokemukset yhteistyöstä olivat pääsääntöisesti positiivisia, sillä he kokivat yhteistyön tarpeelliseksi. Työntekijät kokivat hyviksi yhteistyömuodoiksi yhteiset kokoukset ja koulutukset. He toivoivat yhteistyön olevan nykyistä vuorovaikutuksellisempaa ja kokivat tietoisuuden lisäämisen lastensuojelulain asettamista velvollisuuksista olevan tärkeää. Kokemukset tiedonkulusta olivat molempien yksiköiden työntekijöiden mielestä negatiivissävytteisiä. Yhteistyöhön liittyvät kehittämisehdotukset koskivat tiedonkulun parantamista sekä aktiivisuuden ja yhteisten koulutusten lisäämistä.