Ihmeelliset vuodet : TCM-menetelmä esi- ja perusopetuksessa
Santonen, Jaana (2013)
Santonen, Jaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303103138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303103138
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Ihmeelliset vuodet The Teacher Classroom Management eli TCM-menetelmän koulutukseen osallistuneiden opettajien kokemuksia menetelmän käytöstä esi- ja perusopetuksessa Länsi- ja Itä-Helsingissä. Aihetta lähestytään Omaiset mielenterveystyön tukena Uudenmaan yhdistys ry. Ihmeelliset vuodet koulussa projektin kautta. Opinnäytetyö perustuu yhdysvaltalaisen tohtori
Webster-Strattonin kehittämään positiivisen vahvistamisen metodiin.
Opinnäytetyössä hyödynnetään laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Teemahaastatteluaineisto koostuu 5 opettajan haastattelusta. Kyselyaineistot sisältävät 11 sekä 23 opettajan vastaukset. Haastattelut analysoitiin laadullisella sisällön analyysillä. Kyselyaineiston analyysissä käytettiin määrällisiä menetelmiä.
Tulosten mukaan opettajista suurin osa oli hyödyntänyt TCM-menetelmää opetustyössään. Positiivinen kannustaminen oli opettajien kokemuksen mukaan käytetyin opetustekniikka, millä pyritään kehittämään lapsen itsetuntoa. TCM-menetelmän konkreettiset keinot edesauttavat opettajia haasteellisten lasten kanssa. Opetusryhmän lasten vuorovaikutustaidot sekä luokan työrauha olivat parantuneet käytettäessä TCM-menetelmää. Opettajien mielestä TCM-menetelmän jatkumon varmistaminen esiopetuksesta perusopetuksen puolelle oli merkityksellistä. TCM-menetelmän käytön aloittaminen varhaiskasvatuksessa helpottaisi lapsen koulunaloitusta edellyttäen, että sitä käytetään myös perusopetuksessa. Opettajat korostivat, että TCM-menetelmä on yksi menetelmä muiden suomalaisten toimintamallien valikoimassa. Opettajien vertaistapaamiset koettiin TCM-menetelmän koulutuksessa hyödyllisiksi. TCM-menetelmän koulutustapa miellettiin liian strukturoiduksi ja koulutusta toivottiin laajennettavaksi koko työyhteisöille. Yhteistyö opettajien ja vanhempien välillä koettiin toimivaksi, mutta samalla kaivattiin vanhemmuusryhmiä haasteellisten lasten vanhempien tueksi.
Haasteellisten lasten määrän lisääntyessä edelleen, opettajat kaipaavat konkreettisia keinoja lasten kanssa. TCM-menetelmän käyttö kenties tukisi opettajia sekä vanhempia yhteisessä kasvatustyössä. TCM-menetelmän integrointi osaksi suomalaista esi- ja perus-opetusta tulee vaatimaan jatkuvaa esi- ja peruskoulun opettajien koulutusta, menetelmän kehittämistä soveltuvaksi opetuskulttuuriin ja menetelmän tieteellistä tutkimusta.
Webster-Strattonin kehittämään positiivisen vahvistamisen metodiin.
Opinnäytetyössä hyödynnetään laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Teemahaastatteluaineisto koostuu 5 opettajan haastattelusta. Kyselyaineistot sisältävät 11 sekä 23 opettajan vastaukset. Haastattelut analysoitiin laadullisella sisällön analyysillä. Kyselyaineiston analyysissä käytettiin määrällisiä menetelmiä.
Tulosten mukaan opettajista suurin osa oli hyödyntänyt TCM-menetelmää opetustyössään. Positiivinen kannustaminen oli opettajien kokemuksen mukaan käytetyin opetustekniikka, millä pyritään kehittämään lapsen itsetuntoa. TCM-menetelmän konkreettiset keinot edesauttavat opettajia haasteellisten lasten kanssa. Opetusryhmän lasten vuorovaikutustaidot sekä luokan työrauha olivat parantuneet käytettäessä TCM-menetelmää. Opettajien mielestä TCM-menetelmän jatkumon varmistaminen esiopetuksesta perusopetuksen puolelle oli merkityksellistä. TCM-menetelmän käytön aloittaminen varhaiskasvatuksessa helpottaisi lapsen koulunaloitusta edellyttäen, että sitä käytetään myös perusopetuksessa. Opettajat korostivat, että TCM-menetelmä on yksi menetelmä muiden suomalaisten toimintamallien valikoimassa. Opettajien vertaistapaamiset koettiin TCM-menetelmän koulutuksessa hyödyllisiksi. TCM-menetelmän koulutustapa miellettiin liian strukturoiduksi ja koulutusta toivottiin laajennettavaksi koko työyhteisöille. Yhteistyö opettajien ja vanhempien välillä koettiin toimivaksi, mutta samalla kaivattiin vanhemmuusryhmiä haasteellisten lasten vanhempien tueksi.
Haasteellisten lasten määrän lisääntyessä edelleen, opettajat kaipaavat konkreettisia keinoja lasten kanssa. TCM-menetelmän käyttö kenties tukisi opettajia sekä vanhempia yhteisessä kasvatustyössä. TCM-menetelmän integrointi osaksi suomalaista esi- ja perus-opetusta tulee vaatimaan jatkuvaa esi- ja peruskoulun opettajien koulutusta, menetelmän kehittämistä soveltuvaksi opetuskulttuuriin ja menetelmän tieteellistä tutkimusta.