Muutosjohtaminen: case: OIWA-hallintajärjestelmän käyttöönotto Kelassa
Määttä, Marjo (2013)
Määttä, Marjo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073042
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka Kelan Tampereen, Hervannan ja Linnainmaan toimistojen palveluneuvojat ja etuuskäsittelijät ovat kokeneet tietojärjestelmän käyttöönotosta johtuvan muutoksen eli OIWA-hallintajärjestelmän käyttöönoton. Asiaa tarkastellaan lähinnä muutosjohtamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön empiirinen osa eli kysely henkilöstön kokemuksista OIWA-muutokseen liittyen toteutettiin sähköisenä kyselynä, josta saatuja tuloksia tulkittiin SPSS 20 -ohjelmaa hyväksikäyttäen. Kyselyn otoksena on yhteensä 71 työntekijää, jotka ovat OIWA-muutoksen kokeneita, Kelan Tampereen toimistojen palveluneuvojia ja etuuskäsittelijöitä. Tämän kyselyn ja koko opinnäytetyön tarkoituksena onkin löytää ne toimeksiantajaorganisaation muutosjohtamisen kohdat, jotka onnistuivat OIWA-muutoshankkeessa erityisen hyvin sekä kohdat, joissa on parantamisen varaa. Teoreettisella tasolla tutkimuksen tarkoituksena on vastata kysymyksiin Mitä muutosjohtaminen on? ja Mitkä ovat muutosjohtamisen onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä?
Opinnäytetyön teoriaosuus jakautuu viiteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään muutosprosessia eli muutosta ja ihmisten suhdetta muutokseen. Toisessa osassa keskitytään muutosjohtamiseen ja onnistuneen muutoksen avaimiin ja käydään läpi case-organisaation OIWA-käyttöönottoprojekti. Kolmannessa osassa tarkastellaan projektijohtamisen näkökulmaa muutokseen, ja neljännessä osassa valotetaan sisäisen viestinnän roolia muutosprosessin tukena. Viides osa keskittyy käytettävyyden teoriaan. Teoriaosuuden aineisto on kerätty tietokirjallisuudesta sekä sähköisistä lähteistä.
Kyselystä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä OIWAn käyttöönottoon ja OIWAan järjestelmänä. Kävi kuitenkin ilmi, että etuuskäsittelijät ovat hieman tyytymättömämpiä kuin palveluneuvojat ja että OIWA ei sovi hyvin kaikkien etuuksien käsittelyyn. Kyselyn avulla saatiin paljon kehitysehdotuksia OIWAn käytettävyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyön empiirinen osa eli kysely henkilöstön kokemuksista OIWA-muutokseen liittyen toteutettiin sähköisenä kyselynä, josta saatuja tuloksia tulkittiin SPSS 20 -ohjelmaa hyväksikäyttäen. Kyselyn otoksena on yhteensä 71 työntekijää, jotka ovat OIWA-muutoksen kokeneita, Kelan Tampereen toimistojen palveluneuvojia ja etuuskäsittelijöitä. Tämän kyselyn ja koko opinnäytetyön tarkoituksena onkin löytää ne toimeksiantajaorganisaation muutosjohtamisen kohdat, jotka onnistuivat OIWA-muutoshankkeessa erityisen hyvin sekä kohdat, joissa on parantamisen varaa. Teoreettisella tasolla tutkimuksen tarkoituksena on vastata kysymyksiin Mitä muutosjohtaminen on? ja Mitkä ovat muutosjohtamisen onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä?
Opinnäytetyön teoriaosuus jakautuu viiteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään muutosprosessia eli muutosta ja ihmisten suhdetta muutokseen. Toisessa osassa keskitytään muutosjohtamiseen ja onnistuneen muutoksen avaimiin ja käydään läpi case-organisaation OIWA-käyttöönottoprojekti. Kolmannessa osassa tarkastellaan projektijohtamisen näkökulmaa muutokseen, ja neljännessä osassa valotetaan sisäisen viestinnän roolia muutosprosessin tukena. Viides osa keskittyy käytettävyyden teoriaan. Teoriaosuuden aineisto on kerätty tietokirjallisuudesta sekä sähköisistä lähteistä.
Kyselystä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä OIWAn käyttöönottoon ja OIWAan järjestelmänä. Kävi kuitenkin ilmi, että etuuskäsittelijät ovat hieman tyytymättömämpiä kuin palveluneuvojat ja että OIWA ei sovi hyvin kaikkien etuuksien käsittelyyn. Kyselyn avulla saatiin paljon kehitysehdotuksia OIWAn käytettävyyden parantamiseksi.