Kestävää kehitystä päivähoidossa
Säkkinen, Susanna (2009)
Säkkinen, Susanna
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036969
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään, miten kestävä kehitys on huomioitu varhaiskasvatuksen kentällä. Tutkimuksessa selvitetään kestävän kehityksen keskeiset käsitteet ja niiden merkitykset varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena on herättää myös kiinnostusta kestävän kehityksen ilmiöön, sekä saada lukija huomioimaan se ammatillisesta näkökulmasta.
Tavoitteena oli tutkia, miten Oulussa ja Tampereella on toteutettu kestävän kehityksen ohjelmat päivähoidossa ja miten ne edistävät suunnitelmallista päivähoidon kestävää kehitystä. Tutkimus kartoitti myös, minkälaisia käytännönläheisiä, lapsilähtöisiä tapoja on toteuttaa kestävää kehitystä. Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja perustui aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin.
Opinnäytetyö antaa tietoa teoria- ja käytännöntasoilla tapahtuvasta kestävän kehityksen edistämisestä päivähoidossa. Sitä toteutetaan monella tasolla, erilaisten kansainvälisten sopimusten ja julistusten ohjaamana, kaupunkien strategioiden kautta ja toimintasuunnitelmien viitoittamana. Yksikkötasolla on erilaisia lapsilähtöisiä vaihtoehtoja, kuten erilaiset pedagogiikat, ideologiat ja ympäristöohjelmat. On myös paljon kiinni päiväkodin henkilöstöstä, kuinka laajasti kestävää kehitystä toteutetaan ja edistetään. Joissakin päiväkodeissa ekologinen lastenkulttuuri on vahvasti läsnä, kun taas toisissa päiväkodeissa ei huomioida edes kierrättämistä.
Tavoitteena oli tutkia, miten Oulussa ja Tampereella on toteutettu kestävän kehityksen ohjelmat päivähoidossa ja miten ne edistävät suunnitelmallista päivähoidon kestävää kehitystä. Tutkimus kartoitti myös, minkälaisia käytännönläheisiä, lapsilähtöisiä tapoja on toteuttaa kestävää kehitystä. Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja perustui aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin.
Opinnäytetyö antaa tietoa teoria- ja käytännöntasoilla tapahtuvasta kestävän kehityksen edistämisestä päivähoidossa. Sitä toteutetaan monella tasolla, erilaisten kansainvälisten sopimusten ja julistusten ohjaamana, kaupunkien strategioiden kautta ja toimintasuunnitelmien viitoittamana. Yksikkötasolla on erilaisia lapsilähtöisiä vaihtoehtoja, kuten erilaiset pedagogiikat, ideologiat ja ympäristöohjelmat. On myös paljon kiinni päiväkodin henkilöstöstä, kuinka laajasti kestävää kehitystä toteutetaan ja edistetään. Joissakin päiväkodeissa ekologinen lastenkulttuuri on vahvasti läsnä, kun taas toisissa päiväkodeissa ei huomioida edes kierrättämistä.