Web 2.0:n tarjoamien markkinointikeinojen hyödyntäminen Kokemuskauppa.com -verkkokaupassa
Oksanen, Katja (2009)
Oksanen, Katja
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036978
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä markkinointikeinoja Web 2.0 -internetkulttuuri tarjoaa elämyksiä tarjoavalle Kokemuskauppa.com -verkkokaupalle ja kehittää yrityksen internetmarkkinointia. Tarkoituksena oli hyödyntää erilaisia Web 2.0:n tarjoamia internetmarkkinointikeinoja ja tutkia, kuinka tehdyt toimenpiteet vaikuttivat Kokemuskauppa.com:n sivujen kävijämääriin. Tutkimuskysymyksiksi muotoutui miten Web 2.0 tarjoamat markkinointikeinot vaikuttivat Kokemuskauppa.com:n kävijämääriin ja mitä markkinointikeinoja yrityksen kannattaisi jatkossa hyödyntää.
Työssä tarkasteltiin Web 2.0 käsitettä, sekä siihen liittyviä olennaisimpia ilmiöitä. Web 2.0 palvelut voivat tarjota yrityksille paljon lisäarvoa näkyvyyden, markkinoinnin ja viestinnän tueksi. Opinnäytetyö käsitteli myös markkinoinnin muutosta ja kuinka se tulee luomaan haasteita yrityksen markkinointitoimenpiteille. Perinteisten markkinointimallien rinnalle on tulossa uusia malleja ja muutoksien johdosta yrityksen on mietittävä uudelleen markkinoinnin media- ja kanavavalinnat sekä myös koko yrityksen kokomarkkinoinnin malli.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa tutkittavalle kohteelle luotiin profiilit sosiaalisiin verkkoyhteisöihin, toteutettiin Google AdWords -mainoskampanjoita sekä lähetettiin uutiskirjeitä kerätyille asiakaskontakteille. Toimenpiteiden avulla pyrittiin tekemään markkinointia tehokkaammaksi ja saamaan näkyvyyttä sivustoille. Tehtyjen toimenpiteiden vaikutusta kävijämääriin seurattiin Google Analytics – ohjelman avulla. Kokemuskauppa.com:lle tehtiin myös toimenpide-ehdotuksia kuinka markkinointia voisi edelleen kehittää, koska internet-markkinointi tulee kehittymään kaiken aikaa ja yrityksen tulee pysyä kehityksen mukana.
Tutkimus osoitti miten tehtyjen markkinointitoimenpiteiden vaikutus näkyi Kokemuskauppa.com:n sivujen kävijämäärissä ja sitä kautta mahdollisina asiakkaina. Tutkimuksen avulla Kokemuskauppa.com sai tärkeää tietoa kuinka merkittävää internet-markkinointi on ja konkreettisia tuloksia sen vaikutuksista kävijämääriin. Yritykselle verkkoyhteisöjen hyödyntäminen oli oikein käytettyinä erittäin toimiva markkinointikanava.
Työssä tarkasteltiin Web 2.0 käsitettä, sekä siihen liittyviä olennaisimpia ilmiöitä. Web 2.0 palvelut voivat tarjota yrityksille paljon lisäarvoa näkyvyyden, markkinoinnin ja viestinnän tueksi. Opinnäytetyö käsitteli myös markkinoinnin muutosta ja kuinka se tulee luomaan haasteita yrityksen markkinointitoimenpiteille. Perinteisten markkinointimallien rinnalle on tulossa uusia malleja ja muutoksien johdosta yrityksen on mietittävä uudelleen markkinoinnin media- ja kanavavalinnat sekä myös koko yrityksen kokomarkkinoinnin malli.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa tutkittavalle kohteelle luotiin profiilit sosiaalisiin verkkoyhteisöihin, toteutettiin Google AdWords -mainoskampanjoita sekä lähetettiin uutiskirjeitä kerätyille asiakaskontakteille. Toimenpiteiden avulla pyrittiin tekemään markkinointia tehokkaammaksi ja saamaan näkyvyyttä sivustoille. Tehtyjen toimenpiteiden vaikutusta kävijämääriin seurattiin Google Analytics – ohjelman avulla. Kokemuskauppa.com:lle tehtiin myös toimenpide-ehdotuksia kuinka markkinointia voisi edelleen kehittää, koska internet-markkinointi tulee kehittymään kaiken aikaa ja yrityksen tulee pysyä kehityksen mukana.
Tutkimus osoitti miten tehtyjen markkinointitoimenpiteiden vaikutus näkyi Kokemuskauppa.com:n sivujen kävijämäärissä ja sitä kautta mahdollisina asiakkaina. Tutkimuksen avulla Kokemuskauppa.com sai tärkeää tietoa kuinka merkittävää internet-markkinointi on ja konkreettisia tuloksia sen vaikutuksista kävijämääriin. Yritykselle verkkoyhteisöjen hyödyntäminen oli oikein käytettyinä erittäin toimiva markkinointikanava.