Fäbodantien tallin vintin ja pihan kehittämissuunnitelma
Heikkinen, Milla-Maria (2009)
Heikkinen, Milla-Maria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036933
Tiivistelmä
Fäbodantien talli on vuonna 2000 perustettu maaseutumatkailuyritys, jonka tarkoi-tuksena oli alun perin tarjota Bed & Breakfast -majoitusta hevostallin vintillä ja he-vosaiheisia aktiviteetteja maaseutumaisessa ympäristössä. Hevostallit ja ratsas-tustoiminta kuitenkin alkoivat tuottaa paremmin ja majoituspuoli jäi sivuun. Tallin omistaja on nyttemmin huomannut ihmisten kasvaneen kiinnostuksen vinttimajoi-tusta kohtaan ja haluaisi elvyttää toiminnan uudistamalla majoitustilojen sisustuk-sen ja tallin pihan asiakasystävällisemmiksi.
Tämän työn tarkoitus on antaa yhdenlainen esimerkki siitä, miten Fäbodantien tallin ilmettä voitaisiin muuttaa viihtyisämmäksi ja toimivammaksi. Tallin henkilö-kunnan ja käyttäjien mielipiteiden ja omien visioideni pohjalta tallille valmistui suunnitelma selkeästä, yleisilmeeltään melko modernista sisustuksesta vintin ma-joitustilojen oleskeluhuoneeseen. Talli sai myös sisäpihan savipohjan kunnostus-töistä hinta-arvion sekä suunnitelman sisäpihan uudesta ilmeestä.
Ensimmäiseksi valmistui uusi asiakassegmentointi ja SWOT-analyysi markkinoin-nin tulevaa kehittämistä varten. Näistä, varsinkin segmentoinnista, tekijä sai hyviä ideoita vintin ja pihan suunnitelmiin, esimerkiksi pyöräteline ja biljardipöytä. Asia-kassegmentoinnin perusteella talli voi keskittää markkinointinsa oikeille ryhmille ja SWOT:in avulla se voi kehittää omaa toimintaansa.
Tämän työn tarkoitus on antaa yhdenlainen esimerkki siitä, miten Fäbodantien tallin ilmettä voitaisiin muuttaa viihtyisämmäksi ja toimivammaksi. Tallin henkilö-kunnan ja käyttäjien mielipiteiden ja omien visioideni pohjalta tallille valmistui suunnitelma selkeästä, yleisilmeeltään melko modernista sisustuksesta vintin ma-joitustilojen oleskeluhuoneeseen. Talli sai myös sisäpihan savipohjan kunnostus-töistä hinta-arvion sekä suunnitelman sisäpihan uudesta ilmeestä.
Ensimmäiseksi valmistui uusi asiakassegmentointi ja SWOT-analyysi markkinoin-nin tulevaa kehittämistä varten. Näistä, varsinkin segmentoinnista, tekijä sai hyviä ideoita vintin ja pihan suunnitelmiin, esimerkiksi pyöräteline ja biljardipöytä. Asia-kassegmentoinnin perusteella talli voi keskittää markkinointinsa oikeille ryhmille ja SWOT:in avulla se voi kehittää omaa toimintaansa.