Kokouspalveluiden ympäristövastuullisuus : Näkökulmia kokouspalvelutoimijalle
Olkkola, Sanna (2013)
Olkkola, Sanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302272689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302272689
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin onko ympäristövastuullisella kokouspalvelulla vaikutusta kokouspaikan valintaan yritysasiakkaiden näkökulmasta, mitä asioita yritysasiakkaat arvostavat kokouspalveluissa, ja huomioidaanko ympäristövastuullisuutta kokoustapahtumia järjestettäessä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli oululainen Hotelli-ravintola Lasaretti. Hotellille on myönnetty pohjoismainen ympäristömerkki, Joutsenmerkki, osoituksena tiukkojen ympäristövaatimusten täyttämisestä. Hotelli-ravintola on valtakunnallisesti tunnettu myös kokous- ja kongressitoimijana. Ympäristövaikutusten huomioiminen näkyy hotelli-ravintolan toiminnassa luomu- ja lähituotteiden suosimisena, energian ja veden kulutuksessa ja jätteiden tehokkaana lajitteluna ja kierrättämisenä.
Tietoperustassa käsiteltiin kestävää kehitystä ja yritysvastuuta painottaen ekologisuuden näkökulmaa. Lisäksi perehdyttiin ympäristöjärjestelmiin ja –merkkeihin sekä ympäristömarkkinointiin ja ekologiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ympäristövastuullisen kokouksen suosituksissa käsiteltiin konkreettisia toimenpiteitä ympäristövaikutusten pienentämiseksi.
Empiirinen osa toteutettiin sähköisen kyselyn muodossa. Kysely lähetettiin 1187 Hotelli-ravintolan asiakasrekisterissä olevalle yritykselle ja siihen vastasi 270 yritystä, joten vastausprosentiksi muodostui 22,7 %. Tutkimustuloksista ilmeni että ympäristövaikutuksia ei huomioida merkittävästi kokoustapahtumissa. Kokouspalveluita käyttävissä yrityksissä on ympäristötietoa, ja ne tuntevat keinot, joilla pienentää kokoustapahtuman ympäristövaikutuksia, mutta kokouspalvelua valittaessa ylivoimaisesti tärkeimmäksi valintakriteeriksi muodostui kuitenkin kokouspalvelun hinta. Tutkimustulosten perusteella yritykset toivoivat kokouspalvelutoimijoiden tekemälle ympäristötyölle enemmän näkyvyyttä ja asiakkaalle täsmällisempää tietoa heidän omista vaikutusmahdollisuuksistaan. Ympäristötyön toivottiin myös näkyvän enemmän jokapäiväisessä toiminnassa.
Tulosten perusteella kokouspalvelutoimijat voisivat aktiivisemmin tuoda viestinnässään esille ympäristövastuullisuuttaan sekä huomioida asiakkaan vaikutushalukkuuden paremmin. Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa entistä ympäristövastuullisempia kokouspalveluita huomioiden samalla asiakkaan näkemykset, odotukset ja toiveet.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli oululainen Hotelli-ravintola Lasaretti. Hotellille on myönnetty pohjoismainen ympäristömerkki, Joutsenmerkki, osoituksena tiukkojen ympäristövaatimusten täyttämisestä. Hotelli-ravintola on valtakunnallisesti tunnettu myös kokous- ja kongressitoimijana. Ympäristövaikutusten huomioiminen näkyy hotelli-ravintolan toiminnassa luomu- ja lähituotteiden suosimisena, energian ja veden kulutuksessa ja jätteiden tehokkaana lajitteluna ja kierrättämisenä.
Tietoperustassa käsiteltiin kestävää kehitystä ja yritysvastuuta painottaen ekologisuuden näkökulmaa. Lisäksi perehdyttiin ympäristöjärjestelmiin ja –merkkeihin sekä ympäristömarkkinointiin ja ekologiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ympäristövastuullisen kokouksen suosituksissa käsiteltiin konkreettisia toimenpiteitä ympäristövaikutusten pienentämiseksi.
Empiirinen osa toteutettiin sähköisen kyselyn muodossa. Kysely lähetettiin 1187 Hotelli-ravintolan asiakasrekisterissä olevalle yritykselle ja siihen vastasi 270 yritystä, joten vastausprosentiksi muodostui 22,7 %. Tutkimustuloksista ilmeni että ympäristövaikutuksia ei huomioida merkittävästi kokoustapahtumissa. Kokouspalveluita käyttävissä yrityksissä on ympäristötietoa, ja ne tuntevat keinot, joilla pienentää kokoustapahtuman ympäristövaikutuksia, mutta kokouspalvelua valittaessa ylivoimaisesti tärkeimmäksi valintakriteeriksi muodostui kuitenkin kokouspalvelun hinta. Tutkimustulosten perusteella yritykset toivoivat kokouspalvelutoimijoiden tekemälle ympäristötyölle enemmän näkyvyyttä ja asiakkaalle täsmällisempää tietoa heidän omista vaikutusmahdollisuuksistaan. Ympäristötyön toivottiin myös näkyvän enemmän jokapäiväisessä toiminnassa.
Tulosten perusteella kokouspalvelutoimijat voisivat aktiivisemmin tuoda viestinnässään esille ympäristövastuullisuuttaan sekä huomioida asiakkaan vaikutushalukkuuden paremmin. Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa entistä ympäristövastuullisempia kokouspalveluita huomioiden samalla asiakkaan näkemykset, odotukset ja toiveet.