Valokuva, avain osallisuuteen ja oppimiseen
Taavitsainen, Päivi (2013)
Taavitsainen, Päivi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302192420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302192420
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli osallisuutta lisäävää valokuvausmenetelmää ni-meltä Photovoice, sekä kuvista kerrotuttamista käyttäen suunnitella ja toteuttaa toiminnallisia tuokioita 4 – 6 vuotiaille lapsille päiväkodin lapsiryhmässä. Työssä havainnoitiin mitä ja miten lapset valokuvaavat. Lasten ottamista kuvista- ja kertomuksista etsittiin myös asioita, jotka tukisivat tutkivan oppimisen pro-sessin aloittamista, sekä arvioitiin photovoice – menetelmän käyttökelpoisuutta lasten kanssa toimittaessa.
Tuokiot toteutettiin toukokuussa 2012 ja niissä lapset valokuvasivat omilla kuvausvuoroillaan itselleen mukavia ja mielenkiintoisia asioita päiväkodin piha – alueella. Kuvista kerrotuttamisen avulla lapset kertoivat ottamistaan valokuvista, kun ne oli siirretty tietokoneelle. Tätä kautta löydettyjä teemoja olivat: Kaverit ja leikit kavereitten kanssa, metsä ja leikit metsässä, luonto ja siinä esiintyvät ilmiöt, pihan leikki-välineet. Ottamistaan valokuvista lapset valitsivat kuvia päiväkodissa lokakuussa 2012 esillä olleeseen näyttelyyn. Suurennetut ja laminoidut kuvat on koottu kansioksi lyhyen photovoice ohjeistuksen kanssa, kansio tulee päiväkodin käyttöön.
Toiminnan kautta todettiin photovoice – menetelmän olevan hyvin käyttökelpoinen päiväkoti- ikäisten lasten kanssa. Menetelmän avulla löydetyt teemat tukivat mahdollisuuksia aloittaa tutkivan oppimisen prosessi lasten kanssa, eli syventää tietoa asioista ja ilmiöistä. Mahdollisia jatkossa toteutettavia opinnäy-tetyön aiheita olisivatkin tutkivaan oppimiseen ympäristökasvatuksessa liittyvät aiheet.
Tuokiot toteutettiin toukokuussa 2012 ja niissä lapset valokuvasivat omilla kuvausvuoroillaan itselleen mukavia ja mielenkiintoisia asioita päiväkodin piha – alueella. Kuvista kerrotuttamisen avulla lapset kertoivat ottamistaan valokuvista, kun ne oli siirretty tietokoneelle. Tätä kautta löydettyjä teemoja olivat: Kaverit ja leikit kavereitten kanssa, metsä ja leikit metsässä, luonto ja siinä esiintyvät ilmiöt, pihan leikki-välineet. Ottamistaan valokuvista lapset valitsivat kuvia päiväkodissa lokakuussa 2012 esillä olleeseen näyttelyyn. Suurennetut ja laminoidut kuvat on koottu kansioksi lyhyen photovoice ohjeistuksen kanssa, kansio tulee päiväkodin käyttöön.
Toiminnan kautta todettiin photovoice – menetelmän olevan hyvin käyttökelpoinen päiväkoti- ikäisten lasten kanssa. Menetelmän avulla löydetyt teemat tukivat mahdollisuuksia aloittaa tutkivan oppimisen prosessi lasten kanssa, eli syventää tietoa asioista ja ilmiöistä. Mahdollisia jatkossa toteutettavia opinnäy-tetyön aiheita olisivatkin tutkivaan oppimiseen ympäristökasvatuksessa liittyvät aiheet.