Asiakastyytyväisyystutkimus - case Omasali Oy
Lyytikäinen, Aulikki (2013)
Lyytikäinen, Aulikki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302112238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302112238
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mistä Omasali Oy:n asiakkaiden asiakastyytyväisyys muodostui. Asiakastyytyväisyystutkimus oli yritykselle ensimmäinen, joten siitä saatu tieto oli tärkeää tulevaisuutta ajatellen.
Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä asiat ovat vaikuttaneet asiakkaiden tyytyväisyyteen tuotteita ja palvelua kohtaan, sekä mitkä asiat eivät ole miellyttäneet asiakkaita. Tutkimusaineisto-osio muodostui tuotteita, palvelua ja asiakastyytyväisyyttä käsittelevästä kirjallisuudesta sekä Internet-aineistoista. Tutkielman empiirinen osuus kohdistettiin yrityksen asiakkaisiin. Tutki-musmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus lomakekyselynä. Kvantitatiivinen tutkimus koettiin hyväksi tutkimusjoukon määrän ja käytettävissä olevan ajan suhteen. Asiakastyy-tyväisyyskysely toteutettiin e-lomakkeena, sähköpostin välityksellä. Otoksena oli 57 yrityksen asiakasta. Vastaamisaikaa kyselyyn oli kaksi viikkoa.
Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen asiakkaat olivat keskimäärin tyytyväisiä saamaansa palveluun ja tilaamiinsa tuotteisiin. Tutkimus antoi suuntaa palvelun ja tuotevalikoiman ke-hittämiseen sekä keinoja asiakkaiden ylläpitämiseen. Yritys pystyi heti viemään käytäntöön tutkimustuloksista saadut tiedot.
Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä asiat ovat vaikuttaneet asiakkaiden tyytyväisyyteen tuotteita ja palvelua kohtaan, sekä mitkä asiat eivät ole miellyttäneet asiakkaita. Tutkimusaineisto-osio muodostui tuotteita, palvelua ja asiakastyytyväisyyttä käsittelevästä kirjallisuudesta sekä Internet-aineistoista. Tutkielman empiirinen osuus kohdistettiin yrityksen asiakkaisiin. Tutki-musmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus lomakekyselynä. Kvantitatiivinen tutkimus koettiin hyväksi tutkimusjoukon määrän ja käytettävissä olevan ajan suhteen. Asiakastyy-tyväisyyskysely toteutettiin e-lomakkeena, sähköpostin välityksellä. Otoksena oli 57 yrityksen asiakasta. Vastaamisaikaa kyselyyn oli kaksi viikkoa.
Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen asiakkaat olivat keskimäärin tyytyväisiä saamaansa palveluun ja tilaamiinsa tuotteisiin. Tutkimus antoi suuntaa palvelun ja tuotevalikoiman ke-hittämiseen sekä keinoja asiakkaiden ylläpitämiseen. Yritys pystyi heti viemään käytäntöön tutkimustuloksista saadut tiedot.