Harjaantumiskoulun ala-asteen oppilaille suunnitellun ruumiinkuvapainotteisen liikuntaohjelman periaatteiden kehittäminen, toteutus ja arviointi
Mäkitalo, Kaisa (2008)
Mäkitalo, Kaisa
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200806262804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200806262804
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää keinoja kehitysvammaisten lasten ruumiinkuvan harjoittamiseen ja antaa ideoita lasten kanssa työskentelevien avuksi, kuten lasten opettajille ja fysioterapeuteille, jotta he voisivat paremmin tukea lapsen ruumiinkuvan kehitystä. Tutkimustehtävinä oli teoriatarkastelun pohjalta luoda periaatteet kehitysvammaisten lasten ruumiinkuvan harjoittamiselle. Kyseisten periaatteiden pohjalta loin liikuntaohjelman, jonka toteutin käytännössä erään Satakunnassa sijaitsevan harjaantumiskoulun ala-asteen luokan kanssa. Periaatteiden toteutumista liikuntaohjelmassa ja ohjelman soveltuvuutta kehitysvammaisille lapsille arvioin videoinnin ja päiväkirjamerkintöjen avulla. Ohjelman periaatteet kehitettiin aiempien ruumiinkuvaa harjoittavien menetelmien periaatteita yhdistelemällä ja soveltamalla. Ruumiinosien tunnistaminen ja nimeäminen, ruumiinrajojen hahmottaminen, voimankäytön hallitseminen ja tilassa liikkuminen olivat ohjelman fyysispainotteiset ruumiinkuvan harjoittamisen periaatteet. Ryhmä- ja parityöskentelyn korostaminen, liikunnan affektiivisten vaikutusten huomioiminen ja musiikin käyttö tuokioissa olivat ohjelman didaktiset periaatteet. Ruumiinkuvan harjoittamisen vaikutus kehitysvammaisen lapsen toimintakykyyn oli tärkeä huomioitava asia periaatteiden kehittämisessä, jota havainnollistettiin ICF luokituksen avulla. Ohjelman periaatteiden kehittämisen onnistuminen tuli esille luodun liikuntaohjelman toteutuksen onnistumisessa. Ohjelma soveltui erittäin hyvin kyseiselle ryhmälle, vaikka ryhmässä olikin hyvin eritasoisia lapsia. Arvioinnin perusteella voidaan todeta, että kyseinen ruumiinkuvan harjoittamismenetelmä soveltui harjaantumiskoulun ala-asteen oppilaille.