The Volitional Questionnaire (version 4.1) - Tahdon arviointimenetelmän raakasuomennoksen kehittäminen tutkimusversioksi
Kallio, Jenny; Lehto, Tuuli; Lehto, Veera (2013)
Kallio, Jenny
Lehto, Tuuli
Lehto, Veera
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132290
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on The Volitional Questionnaire- arviointimenetelmän muokkaaminen tutkimusversioksi jo ennestään tehdyn raakasuomennoksen pohjalta. Työ on jatkoa Mirjami Pesosen ja Laura Virtasen opinnäytetyölle (2009) ”Tahdon asia. The Volitional Questionnaire- arviointimenetelmän käyttöönottokokemuksia Kanta-Hämeen keskussai-raalan nuorisopsykiatrian toimintaterapiassa.” Työ tehtiin toimeksiantona ja yhteistyönä Keskuspuiston ammattiopiston toimintaterapeuttien kanssa. Pyyntö VQ- arviointimenetel-män suomenkielisen version tarpeesta on esitetty ensimmäisen kerran vuonna 2011. Raa-kasuomennoksen pohjalta teimme ensimmäisen tutkimusversion, jota Keskuspuiston am-mattiopiston toimintaterapeutit testasivat syksyllä 2012 opiston opiskelijoilla. Testauksesta nousseen palautteen ja kehittämisehdotuksien avulla muokkasimme ensimmäisestä tutki-musversiosta toisen tutkimusversion.
Opinnäytetyö noudattaa konstruktiivisen tutkimuksen periaatteita. Aineistoa kerättiin tee-mahaastattelun ja kyselylomakkeen avulla, joilla haluttiin selvittää testauksesta nousseita kokemuksia VQ:n käytöstä ja etenkin käyttökelpoisuudesta. Keskuspuiston ammattiopistol-ta oli prosessissa mukana yhteensä viisi toimintaterapeuttia, jotka testasivat ensimmäistä tutkimusversiota syksyllä 2012, jonka jälkeen he osallistuivat haastatteluun ja täyttivät eril-liset kyselylomakkeet. Aineisto analysoitiin käyttäen sekä aineistolähtöistä että teoriaoh-jaavaa sisällönanalyysia. Haastattelukysymyksiä varten muodostettiin teema-alueet. Tut-kimuskysymyksiä kuvaavat teoreettiset peruskäsitteet, joiden alakäsitteitä teema-alueet ovat. Teema-haastattelu litteroitiin, ja yksinkertaistettiin teema-alueiden mukaan. Opinnäytetyön tukena on käytetty Inhimillisen toiminnan mallia ja Suomen Toimintaterapeuttiliiton julkaisemia hyviä arviointikäytäntöjä.
Ensimmäisen tutkimusversion testauksesta nousi esille merkittäviä VQ:n käyttökelpoisuu-teen liittyviä kehittämisehdotuksia. Muutoksista ne, jotka pystyttiin tekemään omien resurs-sien puitteissa, tehtiin suoraan toiseen tutkimusversioon. Osa kehittämiskohteista rajautui omien resurssiemme ulkopuolelle ja johtopäätöksenä on se, että ne vaativat Metropolia Ammattikorkeakoulun jatkotyöstämistä.
Opinnäytetyö noudattaa konstruktiivisen tutkimuksen periaatteita. Aineistoa kerättiin tee-mahaastattelun ja kyselylomakkeen avulla, joilla haluttiin selvittää testauksesta nousseita kokemuksia VQ:n käytöstä ja etenkin käyttökelpoisuudesta. Keskuspuiston ammattiopistol-ta oli prosessissa mukana yhteensä viisi toimintaterapeuttia, jotka testasivat ensimmäistä tutkimusversiota syksyllä 2012, jonka jälkeen he osallistuivat haastatteluun ja täyttivät eril-liset kyselylomakkeet. Aineisto analysoitiin käyttäen sekä aineistolähtöistä että teoriaoh-jaavaa sisällönanalyysia. Haastattelukysymyksiä varten muodostettiin teema-alueet. Tut-kimuskysymyksiä kuvaavat teoreettiset peruskäsitteet, joiden alakäsitteitä teema-alueet ovat. Teema-haastattelu litteroitiin, ja yksinkertaistettiin teema-alueiden mukaan. Opinnäytetyön tukena on käytetty Inhimillisen toiminnan mallia ja Suomen Toimintaterapeuttiliiton julkaisemia hyviä arviointikäytäntöjä.
Ensimmäisen tutkimusversion testauksesta nousi esille merkittäviä VQ:n käyttökelpoisuu-teen liittyviä kehittämisehdotuksia. Muutoksista ne, jotka pystyttiin tekemään omien resurs-sien puitteissa, tehtiin suoraan toiseen tutkimusversioon. Osa kehittämiskohteista rajautui omien resurssiemme ulkopuolelle ja johtopäätöksenä on se, että ne vaativat Metropolia Ammattikorkeakoulun jatkotyöstämistä.