Urheiluliikkeen ja urheiluseurojen välinen yhteistyö ja urheilusponsorointi. Case: Urheilu-Koskimies Oy
Paakkunainen, Joni (2013)
Paakkunainen, Joni
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302082183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302082183
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tarkastella Lappeenrannan seudun urheiluseurojen ja Urheilu-Koskimies Oy:n välistä sponsorointiyhteistyötä. Urheilu-Koskimies on Lappeenrannan suurin urheiluliike, joka sponsoroi suurinta osaa kaupungin urheiluseuroista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka yritys katsoo hyötyvänsä sponsorointiyhteistyöstä ja mitä urheiluseurat pystyvät tarjoamaan vastineeksi.
Sponsoroinnilla on pitkät perinteet maailman historiassa, mutta vasta viime vuosien aikana on sponsorointi muuttunut myös yrityksen kannalta merkittäväksi markkinointikeinoksi. Nykypäivän sponsorointi on vuorovaikutusta yrityksen ja
sponsoroitavan välillä. Sponsoroinnilla haetaan nykyisin yritysimagon- tai brandin kehitystä tai sponsoroinnilla halutaan tuoda esille uutta merkkiä tai tuotetta.
Teoriaosuudessa perehdytään sponsoroinnin perusteisiin tarkemmin ja sponsoroinnin tulevaisuuden näkymiin. Lisäksi tarkastellaan sponsoroinnin vaikutusta yrityksen brandin ja imagon kehitykseen. Käytännönosuudessa tehtiin teemahaastatteluja eri urheiluseuroille ja urheiluliikkeelle. Haastatteluilla halutaan selvittää, millaista on sponsorointiyhteistyö. Haastatteluihin otettiin mukaan yhteensä viisi seuraa, joista neljä on yhteistyösuhteessa yrityksen kanssa. Yksi seura valikoitui mukaan, koska se edustaa yksilölajeja ja tuo näin mukaan erilaisen näkökulman. Opinnäytetyön teoria on koottu kirjallisuudesta ja sähköisiä
materiaaleja hyödyntäen. Haastatteluissa selvisi että, sponsorointi oli kaikille urheiluseuroille toiminnalle
välttämätöntä. Alueen kova kilpailu sponsorointituloista ja päätösten teon siirtyminen muihin kaupunkeihin aiheuttivat haasteita tulojen keräämiseen. Kaikki seurat pyrkivät kuitenkin kehittämään yritykselle tarjottavia hyödykkeitä. Yhtä mieltä oltiin sponsorointiyhteistyön muuttumisesta pelkästä tukemisesta, vuorovaikutteiseen seuran ja yrityskuvan kehittämiseen, jossa tuotetaan molemmin puoleinen hyöty.
Sponsoroinnilla on pitkät perinteet maailman historiassa, mutta vasta viime vuosien aikana on sponsorointi muuttunut myös yrityksen kannalta merkittäväksi markkinointikeinoksi. Nykypäivän sponsorointi on vuorovaikutusta yrityksen ja
sponsoroitavan välillä. Sponsoroinnilla haetaan nykyisin yritysimagon- tai brandin kehitystä tai sponsoroinnilla halutaan tuoda esille uutta merkkiä tai tuotetta.
Teoriaosuudessa perehdytään sponsoroinnin perusteisiin tarkemmin ja sponsoroinnin tulevaisuuden näkymiin. Lisäksi tarkastellaan sponsoroinnin vaikutusta yrityksen brandin ja imagon kehitykseen. Käytännönosuudessa tehtiin teemahaastatteluja eri urheiluseuroille ja urheiluliikkeelle. Haastatteluilla halutaan selvittää, millaista on sponsorointiyhteistyö. Haastatteluihin otettiin mukaan yhteensä viisi seuraa, joista neljä on yhteistyösuhteessa yrityksen kanssa. Yksi seura valikoitui mukaan, koska se edustaa yksilölajeja ja tuo näin mukaan erilaisen näkökulman. Opinnäytetyön teoria on koottu kirjallisuudesta ja sähköisiä
materiaaleja hyödyntäen. Haastatteluissa selvisi että, sponsorointi oli kaikille urheiluseuroille toiminnalle
välttämätöntä. Alueen kova kilpailu sponsorointituloista ja päätösten teon siirtyminen muihin kaupunkeihin aiheuttivat haasteita tulojen keräämiseen. Kaikki seurat pyrkivät kuitenkin kehittämään yritykselle tarjottavia hyödykkeitä. Yhtä mieltä oltiin sponsorointiyhteistyön muuttumisesta pelkästä tukemisesta, vuorovaikutteiseen seuran ja yrityskuvan kehittämiseen, jossa tuotetaan molemmin puoleinen hyöty.