Vaatetusalan yhteiskuntavastuu myyjän näkökulmasta
Määttä, Irja (2013)
Määttä, Irja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302102222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302102222
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Liiketalouden koulutusohjelma
Tekijä: Irja Määttä
Opinnäytetyön nimi: Vaatetusalan yhteiskuntavastuu myyjän näkökulmasta
Ohjaaja: Helena Ahola
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2013 Sivumäärä: 51 + 4
Yhteiskuntavastuun merkitys yritysten toiminnassa on lisääntynyt markkinoiden globalisoituessa. Kiinnostus kestävää kehitystä kohtaan on kasvanut nykypäivän kulutusyhteiskunnassa ja sen toteuttamisella luodaan myönteistä yrityskuvaa. Taloudellista hyvinvointia halutaan jakaa yhä useammalle omistajien lisäksi. Taloudellisen hyödyn tavoittelussa ei saa unohtaa ihmisten hyvinvointia ja ihmisoikeuksia. Ympäristövastuun tulee ulottua yrityksen oman toiminnan lisäksi myös asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden toiminnan vaikutuksiin huomioiden koko maapallo.
Tutkimuksen toimeksiantajana oli Oulun seudun ammattikorkeakoulun CSR, Corporate Social Responsibility, -tutkimusryhmä, joka tutkii yhteiskuntavastuuta monialaisesti. Työn tavoitteena oli tutkia vaatetusalan yhteiskuntavastuuta myyjän näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin vaatekaupan myyjän näkemystä vaatetusalalla toimivien yritysten yhteiskuntavastuullisuudesta ja onko eettisyydellä ja ekologisuudella merkitystä asiakkaiden ostopäätökseen.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Haastateltavat edustivat eri tuotekonsepteilla toimivia vaateketjumyymälöitä. Tutkimuksessa esitetään tekstiili- ja vaatetusalan haasteet yhteiskuntavastuun toteuttamisessa. Tutkimuksessa tarkastellaan kauppojen ja kuluttajien mahdollisuuksia vaikuttaa omilla valinnoillaan vaatetusalalla toimiviin käytänteisiin. Muodin muuttuminen nopealla syklillä lisää vaatteiden kertakäyttökulutusta, jolloin hinnalla on suuri merkitys ostopäätöstä tehtäessä.
Yksittäisellä myymälällä on vähäiset mahdollisuudet vaikuttaa myytävien tuotteiden hankintaan ja toimittajien valintaan, koska päätökset tehdään ketjutasolla. Myyjien näkemyksen mukaan suurin osa asiakkaista ei ollut kiinnostunut tuotteiden alkuperästä, käytetyistä kemikaaleista ja niiden mahdollisesti aiheuttamista haitoista. Tuotemerkki luo asiakkaalle mielikuvan tuotteen laadusta ja suomalaisuutta arvostetaan iäkkäämpien asiakkaiden keskuudessa. Nuorille kuluttajille tuotteen ulkonäkö ja hinta ovat tärkeimmät asiat, jotka vaikuttavat ostopäätökseen.
Yritysten vastuulliseen toimintaan kiinnitetään tulevaisuudessa entistä enemmän huomiota. Tulevaisuuden haasteena on saada kaikki tekstiili- ja vaatetusalalla toimivat yritykset sitoutumaan toiminnassaan kestävän kehityksen edistämiseen. Valmistajilta ja koko toimitusketjulta odotetaan läpinäkyvää toimintaa. Aihetta olisi mielenkiintoista tarkastella kuluttajien näkökulmasta sekä kartoittaa heidän kulutustottumuksiaan ja saada näin syventävää tietoa tähän aihealueeseen.
Avainsanat: yhteiskuntavastuu, tekstiiliteollisuus, vaatetusteollisuus, vaatekauppa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Liiketalouden koulutusohjelma
Tekijä: Irja Määttä
Opinnäytetyön nimi: Vaatetusalan yhteiskuntavastuu myyjän näkökulmasta
Ohjaaja: Helena Ahola
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2013 Sivumäärä: 51 + 4
Yhteiskuntavastuun merkitys yritysten toiminnassa on lisääntynyt markkinoiden globalisoituessa. Kiinnostus kestävää kehitystä kohtaan on kasvanut nykypäivän kulutusyhteiskunnassa ja sen toteuttamisella luodaan myönteistä yrityskuvaa. Taloudellista hyvinvointia halutaan jakaa yhä useammalle omistajien lisäksi. Taloudellisen hyödyn tavoittelussa ei saa unohtaa ihmisten hyvinvointia ja ihmisoikeuksia. Ympäristövastuun tulee ulottua yrityksen oman toiminnan lisäksi myös asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden toiminnan vaikutuksiin huomioiden koko maapallo.
Tutkimuksen toimeksiantajana oli Oulun seudun ammattikorkeakoulun CSR, Corporate Social Responsibility, -tutkimusryhmä, joka tutkii yhteiskuntavastuuta monialaisesti. Työn tavoitteena oli tutkia vaatetusalan yhteiskuntavastuuta myyjän näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin vaatekaupan myyjän näkemystä vaatetusalalla toimivien yritysten yhteiskuntavastuullisuudesta ja onko eettisyydellä ja ekologisuudella merkitystä asiakkaiden ostopäätökseen.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Haastateltavat edustivat eri tuotekonsepteilla toimivia vaateketjumyymälöitä. Tutkimuksessa esitetään tekstiili- ja vaatetusalan haasteet yhteiskuntavastuun toteuttamisessa. Tutkimuksessa tarkastellaan kauppojen ja kuluttajien mahdollisuuksia vaikuttaa omilla valinnoillaan vaatetusalalla toimiviin käytänteisiin. Muodin muuttuminen nopealla syklillä lisää vaatteiden kertakäyttökulutusta, jolloin hinnalla on suuri merkitys ostopäätöstä tehtäessä.
Yksittäisellä myymälällä on vähäiset mahdollisuudet vaikuttaa myytävien tuotteiden hankintaan ja toimittajien valintaan, koska päätökset tehdään ketjutasolla. Myyjien näkemyksen mukaan suurin osa asiakkaista ei ollut kiinnostunut tuotteiden alkuperästä, käytetyistä kemikaaleista ja niiden mahdollisesti aiheuttamista haitoista. Tuotemerkki luo asiakkaalle mielikuvan tuotteen laadusta ja suomalaisuutta arvostetaan iäkkäämpien asiakkaiden keskuudessa. Nuorille kuluttajille tuotteen ulkonäkö ja hinta ovat tärkeimmät asiat, jotka vaikuttavat ostopäätökseen.
Yritysten vastuulliseen toimintaan kiinnitetään tulevaisuudessa entistä enemmän huomiota. Tulevaisuuden haasteena on saada kaikki tekstiili- ja vaatetusalalla toimivat yritykset sitoutumaan toiminnassaan kestävän kehityksen edistämiseen. Valmistajilta ja koko toimitusketjulta odotetaan läpinäkyvää toimintaa. Aihetta olisi mielenkiintoista tarkastella kuluttajien näkökulmasta sekä kartoittaa heidän kulutustottumuksiaan ja saada näin syventävää tietoa tähän aihealueeseen.
Avainsanat: yhteiskuntavastuu, tekstiiliteollisuus, vaatetusteollisuus, vaatekauppa