Työelämäyhteistyön hyödyntäminen ammattikorkeakoulussa : case Duale-mallin hyödyntäminen Turun ammattikorkeakoulussa
Moisio, Mari; Määttänen, Mikko (2013)
Moisio, Mari
Määttänen, Mikko
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302042010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302042010
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työelämäyhteistyön hyödyntämistä Turun ammattikorkeakoulun opinnoissa, etenkin liiketalouden ja tietojenkäsittelyn koulutusohjelmissa. Työn aihe määrittyi
Turun ammattikorkeakoulun kansainvälisen yksikön kanssa käydyn keskustelun perusteella. Tutkimuskohteeksi valittiin saksalainen korkeakoulu DHBW (Duale Hochschule Baden-
Württemberg). Mannheimin toimipisteessä tutkittiin koululle ominaista Duale Studienkonzept –mallia.
Teoriaosuudessa käydään läpi Turun ammattikorkeakoulun Salon toimipisteen opetusta sekä miten kyseinen organisaatio hyödyntää työelämäyhteistyötään tällä hetkellä. Tarkemman
tarkastelun alla on Turun ammattikorkeakoulun Salon toimipiste. Lisäksi esitellään tutkimuksen kohteena olevan DHBW:n toimintatapoja, organisaatiorakennetta sekä muita tietoja.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimushaastatteluna. Haastatteluja varten matkustettiin viikon ajaksi Saksan Mannheimiin. Vastaajina olivat koulun opettajat, opiskelijat sekä DHBW:n partneriyritykset.
Tutkimuksen johtopäätösten perusteella luotiin Turun AMK:n oma malli, jossa sovelletaan DHBW:n toimintatapoja. Lopputuloksena esitetään malli uudesta työelämäyhteistyöhön pohjautuvasta suuntautumisvaihtoehdosta liiketalouden ja tietojenkäsittelyn opintoihin. Mallista käy ilmi, miten työharjoittelujaksot ja opiskelujaksot sijoittuvat kolmen vuoden ajalle sekä
esitetään mahdollisuus yhdistää opinnäytetyö työharjoittelun tarjoavan yrityksen projektiin.
Turun ammattikorkeakoulun kansainvälisen yksikön kanssa käydyn keskustelun perusteella. Tutkimuskohteeksi valittiin saksalainen korkeakoulu DHBW (Duale Hochschule Baden-
Württemberg). Mannheimin toimipisteessä tutkittiin koululle ominaista Duale Studienkonzept –mallia.
Teoriaosuudessa käydään läpi Turun ammattikorkeakoulun Salon toimipisteen opetusta sekä miten kyseinen organisaatio hyödyntää työelämäyhteistyötään tällä hetkellä. Tarkemman
tarkastelun alla on Turun ammattikorkeakoulun Salon toimipiste. Lisäksi esitellään tutkimuksen kohteena olevan DHBW:n toimintatapoja, organisaatiorakennetta sekä muita tietoja.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimushaastatteluna. Haastatteluja varten matkustettiin viikon ajaksi Saksan Mannheimiin. Vastaajina olivat koulun opettajat, opiskelijat sekä DHBW:n partneriyritykset.
Tutkimuksen johtopäätösten perusteella luotiin Turun AMK:n oma malli, jossa sovelletaan DHBW:n toimintatapoja. Lopputuloksena esitetään malli uudesta työelämäyhteistyöhön pohjautuvasta suuntautumisvaihtoehdosta liiketalouden ja tietojenkäsittelyn opintoihin. Mallista käy ilmi, miten työharjoittelujaksot ja opiskelujaksot sijoittuvat kolmen vuoden ajalle sekä
esitetään mahdollisuus yhdistää opinnäytetyö työharjoittelun tarjoavan yrityksen projektiin.