Uuden tuotteen kehittäminen ja lanseerausprosessi : Case: Säästäväinen
Myllykoski, Heli (2009)
Myllykoski, Heli
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016598
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusi tuote Parkanon Säästöpankille ja lanseerata se markkinoille syksyllä 2008. Uusi tuote on Sp-prime-korkoon sidottu tili, Säästäväinen. Säästäväinen on tarjolla kaikissa Parkanon Säästöpankin konttoreissa; Parkanossa, Kankaanpäässä, Kurikassa, Kauhajoella, Kihniöllä, Jalasjärvellä, Karviassa ja Tampereella. Uuden tilin avulla luodaan kilpailuetua, laajennetaan tuotevalikoimaa ja lisätään näin asiakastyytyväisyyttä.
Lanseeraus tarkoittaa uuden tuotteen markkinoille tuontia. Vastineena lanseeraus – sanalle käytetään myös sanaa kaupallistaminen. Tämän käsitteen taustalla on ajatus siitä, että lanseerauksen kautta saadaan tuotteelle kaupallista menestymistä. Uusi tuote pyrkii täyttämään kuluttajien tarpeet paremmin kuin sen kilpailijat. Tuotteen menestysedellytyksiä parantaa lanseerattavan tuotteen yhteensopivuus yrityksen nykyisten tuotteiden kanssa. Lanseerausprosessi käsittää kehitysvaiheiden lisäksi sisäisen- ja ulkoisen markkinoinnin ja seurannan.
Säästäväisen kehittäminen alkoi kesällä 2008. Monien eri vaiheiden jälkeen uusi tuote lanseerattiin markkinoille Säästäväisyyspäivänä lokakuussa 2008. Säästä-väinen tarjosi asiakkaille hyvän koron säästetyille rahoille. Korko on minimissään 0,75 % ja maksimissaan 5,0 %. Säästäväiselle ei asetettu rajoituksia nostokertojen tai – summien suhteen, joten kaikilla oli mahdollisuus säästää. Tilin seuranta käsittää 11 kuukautta. Tuloksena tältä ajalta oli 723 uutta avattua tiliä. Näille tileille talletettu summa on yli kuusi miljoonaa euroa. Keskimäärin joka kuukausi avattiin 60 tiliä ja jokaisella tilillä oli keskimäärin yli 8000 euroa. Lanseerausprosessi onnistui erittäin hyvin, sillä uusi tuote vakiinnutti paikkansa muiden tuotteiden joukossa ja loi Parkanon Säästöpankille kilpailuetua, asiakastyytyväisyyttä ja näkyvyyttä.
Lanseeraus tarkoittaa uuden tuotteen markkinoille tuontia. Vastineena lanseeraus – sanalle käytetään myös sanaa kaupallistaminen. Tämän käsitteen taustalla on ajatus siitä, että lanseerauksen kautta saadaan tuotteelle kaupallista menestymistä. Uusi tuote pyrkii täyttämään kuluttajien tarpeet paremmin kuin sen kilpailijat. Tuotteen menestysedellytyksiä parantaa lanseerattavan tuotteen yhteensopivuus yrityksen nykyisten tuotteiden kanssa. Lanseerausprosessi käsittää kehitysvaiheiden lisäksi sisäisen- ja ulkoisen markkinoinnin ja seurannan.
Säästäväisen kehittäminen alkoi kesällä 2008. Monien eri vaiheiden jälkeen uusi tuote lanseerattiin markkinoille Säästäväisyyspäivänä lokakuussa 2008. Säästä-väinen tarjosi asiakkaille hyvän koron säästetyille rahoille. Korko on minimissään 0,75 % ja maksimissaan 5,0 %. Säästäväiselle ei asetettu rajoituksia nostokertojen tai – summien suhteen, joten kaikilla oli mahdollisuus säästää. Tilin seuranta käsittää 11 kuukautta. Tuloksena tältä ajalta oli 723 uutta avattua tiliä. Näille tileille talletettu summa on yli kuusi miljoonaa euroa. Keskimäärin joka kuukausi avattiin 60 tiliä ja jokaisella tilillä oli keskimäärin yli 8000 euroa. Lanseerausprosessi onnistui erittäin hyvin, sillä uusi tuote vakiinnutti paikkansa muiden tuotteiden joukossa ja loi Parkanon Säästöpankille kilpailuetua, asiakastyytyväisyyttä ja näkyvyyttä.