Asiakkuuskohtainen markkinointisuunnitelma : Fujitsu Services Oy
Vatanen, Kirsi (2009)
Vatanen, Kirsi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276343
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä asiakkuuskohtaisen markkinoinnin suunnitelma Fujitsu Services Oy:n (myöhemmin Fujitsu) Tuotepalvelut-yksikölle. Tutkimuksen tavoitteena oli tukea yrityksen asiakaskohtaisten markkinointisuunnitelmien tekoa sekä asiakasyhteistyön ja palvelun kehittämistä. Fujitsu on Suomen johtava tieto- ja viestintätekniikan palvelutoimittaja. Opinnäytetyössä selvitettiin, millä keinoilla prospekteja eli mahdollisia asiakkaita ja nykyasiakkaita tulisi lähestyä, jotta he ostaisivat informaatio- ja kommunikaatioteknologian palveluita (myöhemmin ICT) Fujitsulta.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen työ, ja se sisälsi kaksi osiota: opinnäytetyöraportin sekä asiakkuuskohtaisen markkinointisuunnitelmapohjan. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin asiakassuhdemarkkinointia ja myynnin johtamista käsittelevää kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita sekä luotettavia internetsivustoja.
Tutkimus osoitti, että asiakkuuksien segmentointi ja kerätyn asiakastiedon analysointi ovat avaintekijöitä asiakkuuskohtaisen markkinoinnin onnistumisessa. Kohdistetut toimenpiteet löytävät näin helposti vastaanottajan ja ovat helpommin mitattavissa. Asiakkuuskohtainen markkinointi on jatkuvasti pyörivä pyörä, jonka osa-alueita ovat markkinoinnin suunnittelu, kohdistaminen, toteuttaminen ja seuranta. Keinovalikoimana suositellaan käytettävän sisäistä markkinointia, medianäkyvyyttä, tapahtumia ja tapaamisia.
Työn tuloksena syntyi asiakkuuskohtainen markkinointisuunnitelmapohja, jonka avulla kutakin asiakkuutta kohdellaan omana segmenttinä, luodaan kysyntää, herätetään asiakkaan tietoisuus ja syvennetään suhdetta avainasiakkaissa.
Asiakkuuskohtainen markkinointisuunnitelma tulee olemaan osa asiakkuussuunnitelmaa, ja se kannattaa ottaa käyttöön Fujitsussa välittömästi.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen työ, ja se sisälsi kaksi osiota: opinnäytetyöraportin sekä asiakkuuskohtaisen markkinointisuunnitelmapohjan. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin asiakassuhdemarkkinointia ja myynnin johtamista käsittelevää kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita sekä luotettavia internetsivustoja.
Tutkimus osoitti, että asiakkuuksien segmentointi ja kerätyn asiakastiedon analysointi ovat avaintekijöitä asiakkuuskohtaisen markkinoinnin onnistumisessa. Kohdistetut toimenpiteet löytävät näin helposti vastaanottajan ja ovat helpommin mitattavissa. Asiakkuuskohtainen markkinointi on jatkuvasti pyörivä pyörä, jonka osa-alueita ovat markkinoinnin suunnittelu, kohdistaminen, toteuttaminen ja seuranta. Keinovalikoimana suositellaan käytettävän sisäistä markkinointia, medianäkyvyyttä, tapahtumia ja tapaamisia.
Työn tuloksena syntyi asiakkuuskohtainen markkinointisuunnitelmapohja, jonka avulla kutakin asiakkuutta kohdellaan omana segmenttinä, luodaan kysyntää, herätetään asiakkaan tietoisuus ja syvennetään suhdetta avainasiakkaissa.
Asiakkuuskohtainen markkinointisuunnitelma tulee olemaan osa asiakkuussuunnitelmaa, ja se kannattaa ottaa käyttöön Fujitsussa välittömästi.