2010-luvun sisustustyynykäsityötarvikepakkausten muotoilu ja markkinointistrategioita : Tee-se-itse-sisustustyynypakkaukset ´Kuplat`ja ´Letit` Helmi Vuorelma Oy:lle
Itäpää, Satu (2009)
Itäpää, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911225798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911225798
Tiivistelmä
Opinnäytteessäni analysoin kuluttajien vastauksia toteuttamaani kuluttajatutkimukseen, joka pohjautui kyselyyn uudenlaisesta sisustustyynyihin perustuvasta käsityötarvikepakkauskonseptista. Kuluttajatutkimuksessa esiintyneiden tuotekehitysideoiden ja lahtelaisen Helmi Vuorelma Oy:n toiveiden pohjalta suunnittelin kaksi uudenlaista sisustustyynyihin painottuvaa käsityötarvikepakkausta, 'Kuplat' ja 'Letit' Helmi Vuorelma Oy:lle. Opinnäytteeni sisältää näiden käsityötarvikepakkausten suunnittelun prosessikuvauksen. Lisäksi pohdin tässä opinnäytteessäni suomalaisten käsityötarvikepakkausten markkinointistrategioita ja annan oman panokseni myös markkinoinnin kehittämiselle paremmin nykypäivän kuluttajan tarpeita vastaaviksi. Oma ammatillinen taustani on käsityötaidon opetuksen ja vapaan tekstiilitaiteen kentällä.
Perinteisesti käsityötarvikepakkauksina myytävissä sisustustyynyissä käsityöntekijä koristelee ja valmistaa käsin kirjottavan sisustustyynyn päällisen tarvikepakkauksessa olevin kankain ja materiaalein tarvikepakkaukseen sisältyvän mallisuunnitelman ja ohjeistuksen mukaisesti. Kyseessä on siis käsityötuote, joka myydään tee-se-itse-tarvikepakkauksena. Kirjottavat kuviot ovat Suomessa pohjautuneet pitkälti luontoaiheisiin.
Kuluttajatutkimukseni vastauksista päätellen tämän päivän kuluttaja haluaisi muutosta käsityötarvikepakkausten kuviomaailmaan, valmistustekniikoihin ja
valmistusmateriaaleihin. 'Kuplat' - ja 'Letit' -konsepteissa pyrin muotoilemaan käsityötarvikepakkauksen kuluttajien toiveiden mukaiseksi minulle annetuin raamein.
Perinteisesti käsityötarvikepakkauksina myytävissä sisustustyynyissä käsityöntekijä koristelee ja valmistaa käsin kirjottavan sisustustyynyn päällisen tarvikepakkauksessa olevin kankain ja materiaalein tarvikepakkaukseen sisältyvän mallisuunnitelman ja ohjeistuksen mukaisesti. Kyseessä on siis käsityötuote, joka myydään tee-se-itse-tarvikepakkauksena. Kirjottavat kuviot ovat Suomessa pohjautuneet pitkälti luontoaiheisiin.
Kuluttajatutkimukseni vastauksista päätellen tämän päivän kuluttaja haluaisi muutosta käsityötarvikepakkausten kuviomaailmaan, valmistustekniikoihin ja
valmistusmateriaaleihin. 'Kuplat' - ja 'Letit' -konsepteissa pyrin muotoilemaan käsityötarvikepakkauksen kuluttajien toiveiden mukaiseksi minulle annetuin raamein.