Order-projektin koulutuspalautteen evaluointi ajalta 9.2009-12.2010
Luhtaniemi, Matti (2012)
Luhtaniemi, Matti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119052
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli evaluoida Kainuun Etu Oy:n hallinnoiman ORDER-projektin onnistu-mista. Hankkeen päätavoitteena oli kainuulaisten pk-yritysten henkilöstön kehittäminen. ORDER-projektin ensimmäisen vaiheen ulkoinen arviointi toteutettiin välillä 8.6.2009 - 31.12.2010 Kajaanissa. Hanke on kokonaisuudessa kolmivuotinen ja sen rahoittajana toimii Kainuun ELY-keskus. Opinnäyte-työssäni projektin arviointi toteutettiin ulkoisena arviointina, koska se sopii parhaiten kyseiselle projek-tille. Ulkoinen arviointi on tärkeä toimeksiantajalle, koska sen avulla saadaan ulkopuolisen näkökulma projektin onnistumisesta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään projektitoimintaa, projektin eri vaiheita ja siihen liittyviä ris-kejä ja ongelmia. Projektitoimintaa käydään läpi pääosin ihanneprojektin näkökulmasta. Lisäksi siinä tuodaan esille evaluointi tutkimusmenetelmänä. Evaluointi on jonkin asian arvon määrittelyä. Evaluointi vaatii harkittua havaintoaineiston keräämistä, analyysiä ja tulkintaa ja se voidaan jakaa ulkoiseen tai sisäi-seen evaluointiin.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa käydään läpi ulkoisen arvioinnin kautta saatuja tuloksia. Order-projektin evaluointi toteutettiin keväällä 2011 kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimuksessa kysyttiin kaikilta projektin ensimmäisen vaiheen koulutuksiin osallistuneilta taustatiedot ja koulutuspalautteet. Otokseksi saatiin 824 henkilöä.
Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmistolla tilastollisia menetelmiä käyttäen. Suorat prosenttijakaumat teh-tiin kuvaajiksi Microsoft Excel-ohjelmalla. Ristiintaulukoinnit sekä testaukset toteutettiin SPSS-ohjelmistoa hyödyntämällä.
Tutkimuksessa selvisi, että projektin ensimmäisen vaiheen koulutuksissa onnistuttiin yleisesti hyvin. Tutkimus osoitti myös, että projektin tavoitteissa onnistuttiin. Lisäksi toimeksiantajan tavoitteet pystyt-tiin toteuttamaan, kun tuloksista selvisi luotettavasti seuraavat tutkitut asiat: koulutusten laatu, asiakas-tyytyväisyys ja osallistujarakenne.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään projektitoimintaa, projektin eri vaiheita ja siihen liittyviä ris-kejä ja ongelmia. Projektitoimintaa käydään läpi pääosin ihanneprojektin näkökulmasta. Lisäksi siinä tuodaan esille evaluointi tutkimusmenetelmänä. Evaluointi on jonkin asian arvon määrittelyä. Evaluointi vaatii harkittua havaintoaineiston keräämistä, analyysiä ja tulkintaa ja se voidaan jakaa ulkoiseen tai sisäi-seen evaluointiin.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa käydään läpi ulkoisen arvioinnin kautta saatuja tuloksia. Order-projektin evaluointi toteutettiin keväällä 2011 kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimuksessa kysyttiin kaikilta projektin ensimmäisen vaiheen koulutuksiin osallistuneilta taustatiedot ja koulutuspalautteet. Otokseksi saatiin 824 henkilöä.
Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmistolla tilastollisia menetelmiä käyttäen. Suorat prosenttijakaumat teh-tiin kuvaajiksi Microsoft Excel-ohjelmalla. Ristiintaulukoinnit sekä testaukset toteutettiin SPSS-ohjelmistoa hyödyntämällä.
Tutkimuksessa selvisi, että projektin ensimmäisen vaiheen koulutuksissa onnistuttiin yleisesti hyvin. Tutkimus osoitti myös, että projektin tavoitteissa onnistuttiin. Lisäksi toimeksiantajan tavoitteet pystyt-tiin toteuttamaan, kun tuloksista selvisi luotettavasti seuraavat tutkitut asiat: koulutusten laatu, asiakas-tyytyväisyys ja osallistujarakenne.