3D-hahmojen toteutus mobiilipeliin
Kemppainen, Matti (2012)
Kemppainen, Matti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121118975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121118975
Tiivistelmä
Mobiilipelien suosio on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina älypuhelinten kehittymisen myötä. Tässä opinnäytetyössä selvitetään kolmiulotteisen pelihahmon toteutusprosessi mobiilipeliin. Lisäksi pohditaan maksullisten ja ilmaisten ohjelmien eroja toteutuksessa. Pelihahmojen toteutus perustuu mobiilipeliprojektiin peliyrityksessä, jossa työskentelin graafikkona. Ohjelmien vertailussa on mukana 3D Studio Max, Blender 3D, Photoshop ja GIMP.
Käytännön osuudessa käydään läpi 3D-pelihahmon toteutuksen vaiheet yksityiskohtaisesti suunnitteluvaiheesta viimeistelyyn. Jokaisessa vaiheessa huomautetaan mahdollisista eri ohjelmien eroista, jotka vaikuttavat vaiheen toteutukseen merkittävästi. Hahmon toteutuksessa on noudatettu yleisesti käytettyä 3D-peliobjektien toteutus-prosessia. Tärkeimmät käsitellyt vaiheet ovat suunnittelu, 3D-mallinnus, UV-mappaus, riggaus, teksturointi, viimeistely ja vieminen Unity 3D-pelimoottoriin.
Työn arvioinnissa todettiin sekä ilmaisten että kaupallisten ohjelmien pääsevän samoihin lopputuloksiin mobiilipelihahmon toteutuksessa. Alkuperäiset hahmot toteutettiin käyttämällä kaupallisia 3D Studio Max ja Photoshop ohjelmia ja projektin jälkeen testasin samoja vaiheita ilmaisilla ohjelmilla.
Käytännön osuudessa käydään läpi 3D-pelihahmon toteutuksen vaiheet yksityiskohtaisesti suunnitteluvaiheesta viimeistelyyn. Jokaisessa vaiheessa huomautetaan mahdollisista eri ohjelmien eroista, jotka vaikuttavat vaiheen toteutukseen merkittävästi. Hahmon toteutuksessa on noudatettu yleisesti käytettyä 3D-peliobjektien toteutus-prosessia. Tärkeimmät käsitellyt vaiheet ovat suunnittelu, 3D-mallinnus, UV-mappaus, riggaus, teksturointi, viimeistely ja vieminen Unity 3D-pelimoottoriin.
Työn arvioinnissa todettiin sekä ilmaisten että kaupallisten ohjelmien pääsevän samoihin lopputuloksiin mobiilipelihahmon toteutuksessa. Alkuperäiset hahmot toteutettiin käyttämällä kaupallisia 3D Studio Max ja Photoshop ohjelmia ja projektin jälkeen testasin samoja vaiheita ilmaisilla ohjelmilla.