Sosiaalinen media opetuksessa
Huttunen, Merja (2012)
Huttunen, Merja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018904
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, että mitä tietosuojaan liittyviä seikkoja opettajan on otettava huomioon
hyödyntäessä ilmaisia sosiaalisen median palveluita ammatillisessa koulutuksessa. Opinnäytetyöstä ilmenee myös,
että mitä muita seikkoja tulee huomioida käytettäessä sosiaalista mediaa opetuksessa.
Opettaja ei voi pakottaa opiskelijaa rekisteröitymään mihinkään sosiaalisen median palveluun vaikka se olisi
ilmainen. Opiskelijan kieltäytyessä opettajalla on oltava varasuunnitelma. Täysi-ikäiset opiskelijat käyttävät
sosiaalisen median palveluita omalla vastuulla. Kun kysymyksessä on alaikäinen opiskelija, niin hänen
suostumuksensa lisäksi tarvitaan huoltajien suostumus sosiaalisen median käyttöön.
Teoriaosuudessa perehdytään henkilötietolakiin, EU:n lainsäädäntöön sekä EU:n ja Yhdysvaltojen väliseen Safe
harbor -järjestelyyn. Useimmat sosiaalisen median palvelut ovat yhdysvaltalaisia ja sen lainsäädännön alaisia.
Opinnäytetyössä käsitellään tärkeitä kohtia sopimusehdoissa sekä annetaan ohjeita sosiaalisen median käyttöön.
Opinnäytetyö on samalla opas opettajille, jotka aikovat hyödyntää sosiaalista mediaa opetuksessa.
Ylä-Savon koulutuskuntayhtymän opettajat kertovat omista kokemuksistaan kun he kokeilivat sosiaalista mediaa
opetuksessa. Kokemuksia opetuskäytöstä on työssäoppimisjakson blogista sekä Facebookista.
Johtopäätöksenä oli, että EU:n taholta tarvitaan pikaisesti lainsäädäntöä vanhentuneen lainsäädännön tilalle.
Opetuksessa voidaan hyödyntää mitä erilaisimpia sosiaalisen median palveluita, mutta käyttöehtoihin kannattaa
tutustua huolella. Yhdysvaltalaisen palveluntarjoajan ollessa kysymyksessä, kannattaa varmistaa, että
palveluntarjoaja noudattaa Safe harbor -periaatteita.
hyödyntäessä ilmaisia sosiaalisen median palveluita ammatillisessa koulutuksessa. Opinnäytetyöstä ilmenee myös,
että mitä muita seikkoja tulee huomioida käytettäessä sosiaalista mediaa opetuksessa.
Opettaja ei voi pakottaa opiskelijaa rekisteröitymään mihinkään sosiaalisen median palveluun vaikka se olisi
ilmainen. Opiskelijan kieltäytyessä opettajalla on oltava varasuunnitelma. Täysi-ikäiset opiskelijat käyttävät
sosiaalisen median palveluita omalla vastuulla. Kun kysymyksessä on alaikäinen opiskelija, niin hänen
suostumuksensa lisäksi tarvitaan huoltajien suostumus sosiaalisen median käyttöön.
Teoriaosuudessa perehdytään henkilötietolakiin, EU:n lainsäädäntöön sekä EU:n ja Yhdysvaltojen väliseen Safe
harbor -järjestelyyn. Useimmat sosiaalisen median palvelut ovat yhdysvaltalaisia ja sen lainsäädännön alaisia.
Opinnäytetyössä käsitellään tärkeitä kohtia sopimusehdoissa sekä annetaan ohjeita sosiaalisen median käyttöön.
Opinnäytetyö on samalla opas opettajille, jotka aikovat hyödyntää sosiaalista mediaa opetuksessa.
Ylä-Savon koulutuskuntayhtymän opettajat kertovat omista kokemuksistaan kun he kokeilivat sosiaalista mediaa
opetuksessa. Kokemuksia opetuskäytöstä on työssäoppimisjakson blogista sekä Facebookista.
Johtopäätöksenä oli, että EU:n taholta tarvitaan pikaisesti lainsäädäntöä vanhentuneen lainsäädännön tilalle.
Opetuksessa voidaan hyödyntää mitä erilaisimpia sosiaalisen median palveluita, mutta käyttöehtoihin kannattaa
tutustua huolella. Yhdysvaltalaisen palveluntarjoajan ollessa kysymyksessä, kannattaa varmistaa, että
palveluntarjoaja noudattaa Safe harbor -periaatteita.