Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva ja sen sisäisen viestinnän kehittäminen
Häkkinen, Anu (2009)
Häkkinen, Anu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026761
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Keskinäisen Vakuutusyhtiö Turvan sisäisen viestinnän puutteet ja suunnitella toimenpiteet sisäisen viestinnän tehostamiseksi. Työn tarkoitus on selvittää miten keskinäisen vakuutusyhtiö Turvan työntekijät käyttävät sisäistä viestintää päivittäisessä työssään ja mitä sisäisen vies-tinnän kanavia organisaatiolla on käytössään.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sisäistä viestintää käsitteenä sekä sisäisen viestinnän eri osa-alueita ja sisäisen viestinnän kanavia. Osiossa selvitetään myös sisäisen viestinnän ongelmia sekä sen rooleja ja vaikutuksia.
Tutkimus suoritettiin kyselyn avulla, joka lähetettiin asiakasneuvojille. Kyselyn avulla pyrittiin selvittä-mään, kuinka tärkeää sisäinen viestintä organisaatiolle on ja kuinka asiakasneuvojat kokevat sisäisen viestinnän laadun ja minkälaisia puutteita he näkevät organisaation sisäisessä viestinnässä. Suurimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat intranet, uuden henkilöstön perehdytys sekä sisäisen viestinnän nopeus. Näihin ongelmiin ratkaisuiksi nousivat intranetin uusiminen rakenteeltaan selkeäksi, henkilöstön huolel-lisempi perehdyttäminen, johon voivat osallistua muutkin kuin koulutusvastaavat sekä sisäisen viestin-nän nopeuden tehostaminen, jakamalla vastuuta niin johdon kuin muidenkin henkilöstön jäsenten välillä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sisäistä viestintää käsitteenä sekä sisäisen viestinnän eri osa-alueita ja sisäisen viestinnän kanavia. Osiossa selvitetään myös sisäisen viestinnän ongelmia sekä sen rooleja ja vaikutuksia.
Tutkimus suoritettiin kyselyn avulla, joka lähetettiin asiakasneuvojille. Kyselyn avulla pyrittiin selvittä-mään, kuinka tärkeää sisäinen viestintä organisaatiolle on ja kuinka asiakasneuvojat kokevat sisäisen viestinnän laadun ja minkälaisia puutteita he näkevät organisaation sisäisessä viestinnässä. Suurimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat intranet, uuden henkilöstön perehdytys sekä sisäisen viestinnän nopeus. Näihin ongelmiin ratkaisuiksi nousivat intranetin uusiminen rakenteeltaan selkeäksi, henkilöstön huolel-lisempi perehdyttäminen, johon voivat osallistua muutkin kuin koulutusvastaavat sekä sisäisen viestin-nän nopeuden tehostaminen, jakamalla vastuuta niin johdon kuin muidenkin henkilöstön jäsenten välillä.