Haluatko LauluMaestraksi? : Markkinointiviestintä musiikkialan yrityksen rekrytoinnissa
Kankaanmäki, Rauni (2012)
Kankaanmäki, Rauni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301221608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301221608
Tiivistelmä
Kuopiolainen Maestra Finland Oy päätti lähteä laajentamaan Lauluklubi Maestra-yritystänsä franchisingtoimintamallin mukaisesti. Tämän työn tavoitteena oli tutkia yrityksen viestintää sen järjestäessä ensimmäisiä rekrytointitilaisuuksia 2012 ja kehittää yrityksen viestintäkeinoja edelleen siten, että ne edistäisivät mahdollisimman hyvin rekrytointiviestintää.
Tutkimuksen alussa esitellään viestinnän alan kirjallisuuden ja blogien avulla niitä ominaisuuksia, joita yritysviestinnässä tulee huomioida sen onnistumiseksi. Erityistä huomiota kiinnitetään sähköiseen viestintään, joka oli rekrytoinnissa keskeisessä osassa. Rekrytointiviestinnän vaikutusta tutkittiin rekrytointitilaisuuksiin osallistuneille järjestetyllä kyselyllä. Tämän lisäksi toteutunutta viestintää verrattiin teoriaosassa esitettyihin hyvän yritysviestinnän periaatteisiin.
Tutkimuksessa selvisi, että Maestra Finland Oy:ssä oli onnistuttu suunnittelemaan oikeanlaiset viestintäkeinot, joilla tavoiteltu kohderyhmä saavutettiin. Ehdotuksena on, että yritys laajentaa kohderyhmäänsä ja lisää näkyvyyttä, jotka edistävät tavoitteiden saavuttamista tulevissa rekrytoinneissa.
Tutkimuksen alussa esitellään viestinnän alan kirjallisuuden ja blogien avulla niitä ominaisuuksia, joita yritysviestinnässä tulee huomioida sen onnistumiseksi. Erityistä huomiota kiinnitetään sähköiseen viestintään, joka oli rekrytoinnissa keskeisessä osassa. Rekrytointiviestinnän vaikutusta tutkittiin rekrytointitilaisuuksiin osallistuneille järjestetyllä kyselyllä. Tämän lisäksi toteutunutta viestintää verrattiin teoriaosassa esitettyihin hyvän yritysviestinnän periaatteisiin.
Tutkimuksessa selvisi, että Maestra Finland Oy:ssä oli onnistuttu suunnittelemaan oikeanlaiset viestintäkeinot, joilla tavoiteltu kohderyhmä saavutettiin. Ehdotuksena on, että yritys laajentaa kohderyhmäänsä ja lisää näkyvyyttä, jotka edistävät tavoitteiden saavuttamista tulevissa rekrytoinneissa.