Pienyrittäjän ja tilitoimiston välinen yhteistyö : opas toimivaan P&K-yrityksen taloushallintoon yhdessä tilitoimiston kanssa
Matikka, Mia; Karjalainen, Nea (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Matikka, Mia
Karjalainen, Nea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301041070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301041070
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa alkavalle yrittäjälle opas vuorovaikutussuhteesta tilitoimiston kanssa.
Opinnäytetyössä käydään läpi taloushallinnon ja kirjanpidon perusasioita. Opinnäytetyön tuotoksena on laadittu käytännönläheinen opas, joka on auttaa uusia aloittavia tai vasta aloittaneita yrittäjiä tilinpidossa yhdessä tilitoimistojen kanssa. Tarkoitus on kehittää pienyrittäjän ja tilitoimiston välistä suhdetta niin, että se on yrittäjälle kustannustehokasta ja toimivaa yhteistyötä tilitoimiston kanssa. Oppaassa käsitellään asioita, joita yrittäjän on osattava vaatia tilitoimistolta.
Opinnäytetyön alussa laadittiin kaksivaiheinen tutkimus, jolla kartoitettiin tilitoimistojen näkemyksiä aloittaneiden yrittäjien tiedoista ja kohtaamista ongelmista taloushallinnon eri osa-alueilla. Tilitoimistojen asiantuntijoiden lisäksi haasteltiin vuonna 2006–2011 - aloittaneita yrittäjiä. Vastausten pohjalta luotiin opas avustamaan aloittavia yrittäjiä välttämään taloushallinnon ongelmia. Kyselyn toteuttivat taloushallinnon opiskelijat opinnäytetyön tekijöiden johdolla syksyllä 2011.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa on keskitetty taloushallintoon, projektijohtamiseen, tutkimusmenetelmiin, laadulliseen tutkimukseen sekä yritysviestintään. Teoriat jaettiin opinnäytetyöntekijöiden kesken.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että tilitoimistojen asiantuntijoiden mukaan yrittäjät kokevat suurimmiksi haasteiksi arvonlisäverotuksen, ennakkoverotuksen, verotuksen yleisesti sekä sen sivukuluja esimerkiksi palkat aiheuttavat. Yrittäjät vastasivat käyttävänsä tilitoimistoja juuri edellä mainittujen asioiden hoitamisessa, joten yrittäjät pitivät näitä asioita itselleen vaikeina.
Opinnäytetyössä käydään läpi taloushallinnon ja kirjanpidon perusasioita. Opinnäytetyön tuotoksena on laadittu käytännönläheinen opas, joka on auttaa uusia aloittavia tai vasta aloittaneita yrittäjiä tilinpidossa yhdessä tilitoimistojen kanssa. Tarkoitus on kehittää pienyrittäjän ja tilitoimiston välistä suhdetta niin, että se on yrittäjälle kustannustehokasta ja toimivaa yhteistyötä tilitoimiston kanssa. Oppaassa käsitellään asioita, joita yrittäjän on osattava vaatia tilitoimistolta.
Opinnäytetyön alussa laadittiin kaksivaiheinen tutkimus, jolla kartoitettiin tilitoimistojen näkemyksiä aloittaneiden yrittäjien tiedoista ja kohtaamista ongelmista taloushallinnon eri osa-alueilla. Tilitoimistojen asiantuntijoiden lisäksi haasteltiin vuonna 2006–2011 - aloittaneita yrittäjiä. Vastausten pohjalta luotiin opas avustamaan aloittavia yrittäjiä välttämään taloushallinnon ongelmia. Kyselyn toteuttivat taloushallinnon opiskelijat opinnäytetyön tekijöiden johdolla syksyllä 2011.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa on keskitetty taloushallintoon, projektijohtamiseen, tutkimusmenetelmiin, laadulliseen tutkimukseen sekä yritysviestintään. Teoriat jaettiin opinnäytetyöntekijöiden kesken.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että tilitoimistojen asiantuntijoiden mukaan yrittäjät kokevat suurimmiksi haasteiksi arvonlisäverotuksen, ennakkoverotuksen, verotuksen yleisesti sekä sen sivukuluja esimerkiksi palkat aiheuttavat. Yrittäjät vastasivat käyttävänsä tilitoimistoja juuri edellä mainittujen asioiden hoitamisessa, joten yrittäjät pitivät näitä asioita itselleen vaikeina.