Kaupan palvelun muutos 70-luvulta tähän päivään
Meling, Miia (2012)
Meling, Miia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301131382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301131382
Tiivistelmä
Virasto x niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa tekee jatkuvasti tutkimusta liittyen kuluttajien kulutustottumuksiin. Päättötyön ideana on tuottaa materiaalia menneiden neljän vuosikymmenen ajalta syventyen lähinnä siihen, miten palvelu on ruokakaupassa tänä aikana muuttunut ja miten ihmiset ovat tämän kokeneet. Päättötyön lopputuotos lähetetään virastolle.
Neljän viimeisen vuosikymmenen aikana Suomi kasvoi ja kohtasi paljon erilaisia muutoksia. Näiden vuosikymmenien aikana ruokakaupan palvelutyyli muuttui täydestä palvelusta itsepalvelutoimintoihin. Kilpailu ja vauhti tänä päivänä pakottavat myymälät ja myymäläketjut keskittymään omaan palvelukulttuuriinsa ja asiakaskuntaansa. 70- 80- ja 90-luvuilla palvelukulttuuri muuttui. 2000-luvulle tultaessa lähdettiin jälleen kulkemaan taaksepäin. Tänä päivänä kauppa haluaa kohdata ihmisiä ja tarjota hänelle yhä parempaa ja parempaa palvelua.
Tämä päättötyö on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen osio syventyy noiden mainittujen neljän vuosikymmenen trendeihin ja niiden muutoksiin. Työn toinen osio on teoriapainotteinen ja kolmannessa osiossa syvennytään tutkimukseen, johon osallistui kymmenen työhön haastateltua ihmistä. Tutkimuksen loppupäätelmään vaikuttavat niin työn teoriaosuus kuin haastateltujen ihmisten ääni. Lopputyö etsii vastauksia kulutustottumuksien ja palvelun muutokseen 70-luvulta tähän päivään niitä myös löytäen. Vuosikymmenien poissaolon jälkeen henkilökohtainen palvelu on palannut kauppaan takaisin. Palvelun merkitys vain on hieman muuttunut ajan saatossa ja siihen on liitetty vahvana osana elämyksellisyys. Kaupan tarkoitus on luoda asiakkailleen palveluelämyksiä, joiden myötä luodaan pysyvämpiä ja sitoutuneempia asiakkuuksia. Eläminen on vuosikymmenien aikana paljon muuttunut, mutta kuitenkin ihmisten perustarpeet, odotukset ja toiveet ovat säilyneet samanlaisina.
Neljän viimeisen vuosikymmenen aikana Suomi kasvoi ja kohtasi paljon erilaisia muutoksia. Näiden vuosikymmenien aikana ruokakaupan palvelutyyli muuttui täydestä palvelusta itsepalvelutoimintoihin. Kilpailu ja vauhti tänä päivänä pakottavat myymälät ja myymäläketjut keskittymään omaan palvelukulttuuriinsa ja asiakaskuntaansa. 70- 80- ja 90-luvuilla palvelukulttuuri muuttui. 2000-luvulle tultaessa lähdettiin jälleen kulkemaan taaksepäin. Tänä päivänä kauppa haluaa kohdata ihmisiä ja tarjota hänelle yhä parempaa ja parempaa palvelua.
Tämä päättötyö on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen osio syventyy noiden mainittujen neljän vuosikymmenen trendeihin ja niiden muutoksiin. Työn toinen osio on teoriapainotteinen ja kolmannessa osiossa syvennytään tutkimukseen, johon osallistui kymmenen työhön haastateltua ihmistä. Tutkimuksen loppupäätelmään vaikuttavat niin työn teoriaosuus kuin haastateltujen ihmisten ääni. Lopputyö etsii vastauksia kulutustottumuksien ja palvelun muutokseen 70-luvulta tähän päivään niitä myös löytäen. Vuosikymmenien poissaolon jälkeen henkilökohtainen palvelu on palannut kauppaan takaisin. Palvelun merkitys vain on hieman muuttunut ajan saatossa ja siihen on liitetty vahvana osana elämyksellisyys. Kaupan tarkoitus on luoda asiakkailleen palveluelämyksiä, joiden myötä luodaan pysyvämpiä ja sitoutuneempia asiakkuuksia. Eläminen on vuosikymmenien aikana paljon muuttunut, mutta kuitenkin ihmisten perustarpeet, odotukset ja toiveet ovat säilyneet samanlaisina.