Viestintäsuunnitelman laatiminen Jääkellarille
Melgin, Anna (2012)
Melgin, Anna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301111324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301111324
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Suomenlinnassa sijaitseva Jääkellari-niminen kulttuuri- ja tapahtumatila, jonka tarjontaan kuuluvat kahvila, erilaiset tapahtumat, pienoisnäyttelyt ja taidemyymälä. Jääkellari on avattu kesällä 2011, ja sen toimintaa ylläpitää vapaaehtoispohjalta Viapori Forum ry. Samanaikaisesti opinnäytetyöprojektin kanssa vuoden 2012 aikana toteutui opinnäytetyön tekijän työharjoittelu Jääkellarin markkinointiviestinnän parissa.
Tavoitteena oli tehdä Jääkellarille viestintäsuunnitelma, joka toimii helppokäyttöisenä käsikirjana ja tarvittaessa perehdytysmateriaalina. Koska Jääkellarin viestintä on muutaman ihmisen vastuulla, ja sen ensisijainen tarkoitus on tiedottaa toiminnasta ja markkinoida yritystä, haluttiin viestintäsuunnitelmassa keskittyä näihin asioihin. Jääkellarin viestinnän työkalupakki on käytännönläheinen opas henkilöille, joilla ei ole viestinnän koulutusta, ja jotka eivät tee viestintää ja markkinointia työkseen. Muutamilla vinkeillä ja mallipohjilla täydennetty konkreettinen viestintä- ja markkinointisuunnitelma tukee yrityksen toimintaa enemmän kuin yleisluonteinen ja monikohtainen strategia.
Opinnäytetyön teoriaosuuden lähteinä käytettiin erilaisia viestinnän oppi- ja käsikirjoja sekä varsinkin sosiaalisen median käytön osalta internet-lähteitä. Teoriaa ei haluttu erottaa käytännöstä, joten se sijoitettiin kunkin käsiteltävän asian kohdalle käytännön esimerkkeihin nivoen. Osa lähdetiedosta on työharjoittelukokemuksen kautta saatua.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt viestintäsuunnitelma esittelee Jääkellarin yrityksenä ja on dokumentti sen toiminnasta. Samalla on ensi kertaa kirjattu, miten Jääkellarin viestintä käytännössä toimii. Suunnitelma antaa Jääkellarin toimijoille vinkkejä ja ohjeita viestinnän toimintojen kehittämiseen. Siinä käsitellään myös sisäisen viestinnän todettuja ongelmia ja tehdään niihin ratkaisuehdotuksia.
Tavoitteena oli tehdä Jääkellarille viestintäsuunnitelma, joka toimii helppokäyttöisenä käsikirjana ja tarvittaessa perehdytysmateriaalina. Koska Jääkellarin viestintä on muutaman ihmisen vastuulla, ja sen ensisijainen tarkoitus on tiedottaa toiminnasta ja markkinoida yritystä, haluttiin viestintäsuunnitelmassa keskittyä näihin asioihin. Jääkellarin viestinnän työkalupakki on käytännönläheinen opas henkilöille, joilla ei ole viestinnän koulutusta, ja jotka eivät tee viestintää ja markkinointia työkseen. Muutamilla vinkeillä ja mallipohjilla täydennetty konkreettinen viestintä- ja markkinointisuunnitelma tukee yrityksen toimintaa enemmän kuin yleisluonteinen ja monikohtainen strategia.
Opinnäytetyön teoriaosuuden lähteinä käytettiin erilaisia viestinnän oppi- ja käsikirjoja sekä varsinkin sosiaalisen median käytön osalta internet-lähteitä. Teoriaa ei haluttu erottaa käytännöstä, joten se sijoitettiin kunkin käsiteltävän asian kohdalle käytännön esimerkkeihin nivoen. Osa lähdetiedosta on työharjoittelukokemuksen kautta saatua.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt viestintäsuunnitelma esittelee Jääkellarin yrityksenä ja on dokumentti sen toiminnasta. Samalla on ensi kertaa kirjattu, miten Jääkellarin viestintä käytännössä toimii. Suunnitelma antaa Jääkellarin toimijoille vinkkejä ja ohjeita viestinnän toimintojen kehittämiseen. Siinä käsitellään myös sisäisen viestinnän todettuja ongelmia ja tehdään niihin ratkaisuehdotuksia.