Luentomateriaalin hallinnasta oivaltavaan oppimiseen : Sosiaalityön peruskurssi kehittämisen kohteena
Korkiamäki, Riikka (2012)
Korkiamäki, Riikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301071103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301071103
Tiivistelmä
Kehittämishanke kohdistui luentomuotoisen yliopisto- ja korkeakouluopetuksen kehittämiseen. Kehittämisen konkreettisena kohteena oli Tampereen yliopiston Porin yksikössä syksyllä 2011 toteutettu Sosiaalityön peruskurssi. Kehittämishankkeen menetelmänä sovellettiin toimintaoppimisen periaatetta.
Hankkeen tavoitteena oli edistää opiskelijoiden syvempää ja omaehtoista oppimista,tutustuttaa tutkinto-opiskelijoina sosiaalityön opintonsa juuri aloittaneet opiskelijat sekä sosiaalityön opintoja yliopistossa harkitsevat avoimen yliopiston opiskelijat yliopistoopiskeluun sekä motivoida opiskelijoita sosiaalityön opiskeluun jatkossa ja omaehtoiseen työskentelyyn. Tavoitteiden saavuttamiseksi peruskurssin suunnittelussa ja toteutuksessa pyrittiin noudattamaan vuorovaikutuksellisen oppimisen periaatteita. Hankkeen keskeiset teoreettispedagogiset virikkeet nojautuivat yhteisölliseen ja tutkivaan oppimiseen sekä linjakkaan opetuksen periaatteille.
Kehittämisen kohteena ollut kurssi toteutettiin aikaisemmista perinteiselle luentosarjalle rakentuneista käytännöistä poiketen lyhyistä virikkeinä toimivista luennoista, omaehtoisesta työskentelystä sekä ryhmäsessioista koostuvana kokonaisuutena. Opiskelijoiden omaehtoinen työskentely koostui oman oppimisen reflektoinnista sekä yksin tai ryhmissä työstetyistä oppimistehtävistä. Oppimistehtävät työstettiin jaetun asiantuntijuuden ajatusten mukaisesti valmiiksi pienryhmissä kontaktitapaamisten yhteydessä.
Opiskelijapalautteen mukaan kehittämishankkeena toteutettu Sosiaalityön peruskurssi onnistui varsin hyvin. Erityisesti hankkeen aikana hyödynnetyt opetusmenetelmät, kuten reflektiot ja oppimistehtävät sekä niin luentojen aikana kuin pienryhmissä käydyt keskustelut, palvelivat opiskelijoiden mielestä heidän oppimistaan paremmin kuin perinteinen opettajavetoinen luennointi. Myös kurssin positiivista ja rentoa ilmapiiriä pidettiin oppimista edistävänä tekijänä.
Hankkeen tavoitteena oli edistää opiskelijoiden syvempää ja omaehtoista oppimista,tutustuttaa tutkinto-opiskelijoina sosiaalityön opintonsa juuri aloittaneet opiskelijat sekä sosiaalityön opintoja yliopistossa harkitsevat avoimen yliopiston opiskelijat yliopistoopiskeluun sekä motivoida opiskelijoita sosiaalityön opiskeluun jatkossa ja omaehtoiseen työskentelyyn. Tavoitteiden saavuttamiseksi peruskurssin suunnittelussa ja toteutuksessa pyrittiin noudattamaan vuorovaikutuksellisen oppimisen periaatteita. Hankkeen keskeiset teoreettispedagogiset virikkeet nojautuivat yhteisölliseen ja tutkivaan oppimiseen sekä linjakkaan opetuksen periaatteille.
Kehittämisen kohteena ollut kurssi toteutettiin aikaisemmista perinteiselle luentosarjalle rakentuneista käytännöistä poiketen lyhyistä virikkeinä toimivista luennoista, omaehtoisesta työskentelystä sekä ryhmäsessioista koostuvana kokonaisuutena. Opiskelijoiden omaehtoinen työskentely koostui oman oppimisen reflektoinnista sekä yksin tai ryhmissä työstetyistä oppimistehtävistä. Oppimistehtävät työstettiin jaetun asiantuntijuuden ajatusten mukaisesti valmiiksi pienryhmissä kontaktitapaamisten yhteydessä.
Opiskelijapalautteen mukaan kehittämishankkeena toteutettu Sosiaalityön peruskurssi onnistui varsin hyvin. Erityisesti hankkeen aikana hyödynnetyt opetusmenetelmät, kuten reflektiot ja oppimistehtävät sekä niin luentojen aikana kuin pienryhmissä käydyt keskustelut, palvelivat opiskelijoiden mielestä heidän oppimistaan paremmin kuin perinteinen opettajavetoinen luennointi. Myös kurssin positiivista ja rentoa ilmapiiriä pidettiin oppimista edistävänä tekijänä.