Erotu tyylillä, johda laadulla : laadukkaan johtamisjärjestelmän kehittäminen Clipp-huone Oy:lle
Päkkilä, Suvi; Siipola, Salla-Mari (2012)
Päkkilä, Suvi
Siipola, Salla-Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918787
Tiivistelmä
Laadukkaan johtamisjärjestelmän kehittäminen Clipp-huone Oy:lle
Laatu on nykyään tärkeä kilpailuetu kauneudenhoitoalan yrityksissä. Laadukas esimiestyö sitouttaa henkilöstöä yritykseen ja johtaa parempaan palvelun laatuun. Laadun määritteleminen voi olla vaikeaa, sillä yksilöinä koemme eri asiat laadukkaina. Palveluammateissa laatu voi tarkoittaa myös eri asiaa yrityksen ja asiakkaan näkökulmasta. Näiden näkökulmien yhteen saattaminen tarvitsee tuekseen määrätietoista johtamista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää turkulaisen parturi-kampaamo Clipp-huone Oy:n esimiestyötä. Yrityksellä on kolme toimipistettä, joissa jokaisessa toimii esimies. Esimiestyön nykytilannetta selvitettiin aiemmin tehtyjen haastattelujen ja Webropol-kyselyn avulla. Niiden pohjalta työn toiminnallisena osana tehtiin laatukäsikirja lähiesimiehille. Laatukäsikirja toimii jatkossa Clipp-huoneen esimiestyön apuvälineenä. Sen sisältö määrittää lähiesimiesten toimenkuvan, vastuut sekä velvollisuudet ja antaa uusia menetelmiä johdon arkeen.
Opinnäytetyössä tutustutaan johtamisjärjestelmiin kauneudenhoitoalalle soveltaen. Kehittämällä organisaatiolle laadukas johtamisjärjestelmä, mahdollistetaan yritykselle suunnitelmallinen, johdonmukainen ja systemaattinen johtamistapa. Lähiesimiestyön laatukäsikirja osana järjestelmää selkeyttää ja yhtenäistää toimintatapoja. Laadukkaan esimiestyön kautta myös koko yrityksen palvelun laatu paranee, sillä yhtenä esimiehen tehtävänä on valvoa laadun toteutumista.
Syvennyttäessä laatuun sekä laadun hallintaan, toteuttamiseen ja kehittämiseen on ilmeistä, että laadun toteuttaminen yrityksissä on haastavaa. Laadun määrittelemisen tulisi lähteä yrityksen strategiasta ja edetä aina palveluun saakka. Toiminnan tueksi tarvitaan ehdottomasti yritykseen soveltuva laadun johtamisjärjestelmä. Laatua voidaan pitää kokonaisvaltaisena ja kaikki toiminnot kattavana arvona yrityksen toiminnassa.
Laatu on nykyään tärkeä kilpailuetu kauneudenhoitoalan yrityksissä. Laadukas esimiestyö sitouttaa henkilöstöä yritykseen ja johtaa parempaan palvelun laatuun. Laadun määritteleminen voi olla vaikeaa, sillä yksilöinä koemme eri asiat laadukkaina. Palveluammateissa laatu voi tarkoittaa myös eri asiaa yrityksen ja asiakkaan näkökulmasta. Näiden näkökulmien yhteen saattaminen tarvitsee tuekseen määrätietoista johtamista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää turkulaisen parturi-kampaamo Clipp-huone Oy:n esimiestyötä. Yrityksellä on kolme toimipistettä, joissa jokaisessa toimii esimies. Esimiestyön nykytilannetta selvitettiin aiemmin tehtyjen haastattelujen ja Webropol-kyselyn avulla. Niiden pohjalta työn toiminnallisena osana tehtiin laatukäsikirja lähiesimiehille. Laatukäsikirja toimii jatkossa Clipp-huoneen esimiestyön apuvälineenä. Sen sisältö määrittää lähiesimiesten toimenkuvan, vastuut sekä velvollisuudet ja antaa uusia menetelmiä johdon arkeen.
Opinnäytetyössä tutustutaan johtamisjärjestelmiin kauneudenhoitoalalle soveltaen. Kehittämällä organisaatiolle laadukas johtamisjärjestelmä, mahdollistetaan yritykselle suunnitelmallinen, johdonmukainen ja systemaattinen johtamistapa. Lähiesimiestyön laatukäsikirja osana järjestelmää selkeyttää ja yhtenäistää toimintatapoja. Laadukkaan esimiestyön kautta myös koko yrityksen palvelun laatu paranee, sillä yhtenä esimiehen tehtävänä on valvoa laadun toteutumista.
Syvennyttäessä laatuun sekä laadun hallintaan, toteuttamiseen ja kehittämiseen on ilmeistä, että laadun toteuttaminen yrityksissä on haastavaa. Laadun määrittelemisen tulisi lähteä yrityksen strategiasta ja edetä aina palveluun saakka. Toiminnan tueksi tarvitaan ehdottomasti yritykseen soveltuva laadun johtamisjärjestelmä. Laatua voidaan pitää kokonaisvaltaisena ja kaikki toiminnot kattavana arvona yrityksen toiminnassa.