Developing a Framework for the Implementation and Development of a Digital Customer interface for the Case Company X.
Hyvärinen, Juho (2012)
Hyvärinen, Juho
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120618609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120618609
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kehys myyntiorganisaatiolle, jotta organisaatio pystyisi tehostamaan toimintojaan. Tehostaminen oli tarkoitus saada aikaan digitaalisen asiakasrajapinnan avulla. Tutkimuksen kohteena oli tekijän nykyinen työnantaja.
Teoreettinen viitekehys perustui yhteiskehittelyn keskeisiin käsitteisiin. Tämän opinnäytetyön tekijä hyväksyi arvion, että arvonmuodostuksen perusteena on aina toimittajan kyvykkyys integroitua asiakkaan keskeisiin prosesseihin. Tämä mahdollistaa toimittajan kyvyn tarjota asiakkaille arvoehdotuksia joita asiakas voi käyttää prosessiensa tukena. Tästä lopputuloksena arvoa muodostuu kaikille osallisille. Arvo perustuu subjektiiviseen kokemukseen ja siihen vaikuttavat eri tekijät.
Teoreettisessa osuudessa tekijä myös käsitteli teoriaa elektronisesta kaupankäynnistä ja sen eri osa-alueista. Tämän osan tarkoituksena oli käydä läpi arvon muodostusta tietyn toimi-alueen sisällä. Tekijä esitti että digitaalisten asiakasrajapintojen ja itsepalveluteknologioiden käytössä pätevät samat arvonmuodostuksen keskeiset periaatteet.
Esimerkkiyrityksenä oli Suomalainen teleoperaattori. Tästä johtuen ja jotta tutkimukselle saataisiin konteksti, opinnäytetyön tekijä kävi myös läpi kyseisen teollisuuden alan tämän hetken tilanteen ja tulevaisuuden näkymät samoin kuin myös esimerkkiyrityksen tilanteen.
Empiirinen osuus perustui laadullisiin tutkimusmenetelmiin jotka perustuvat etnologiaan. Tekijä suoritti tutkimusta esimerkkiyrityksen työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa. Sekä lähimmät kollegat että yrityksen johdon edustajat olivat tutkimuksen kohteina. Asiakkaista tutkimukseen sisällytettiin niitä joilla digitaalinen rajapinta oli jo tutkimuksen tekohetkellä aktiivisessa käytössä.
Tulokset muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta tukivat olemassa olevaa teoriaa. Jotta organisaatio pystyy tarjoamaan hyödyllisen digitaalisen rajapinnan asiakkaille, tämän rajapinnan pitää pystyä tukemaan keskeisiä asiakasprosesseja. Sen pitää myös olla helppokäyttöinen, jotta positiivinen asiakaskokemus saadaan aikaiseksi. Tämä on tärkeää arvon muodostuksen takia. Samasta syystä rajapinnan pitää myös olla yhdistetty asiakkaan tärkeimpiin prosesseihin. Se ei voi toimia eristyksessä muusta kokonaisuudesta. Parhaiten tämä saavutetaan ottamalla kehitystyöhön mukaan mahdollisimman paljon organisaation työntekijöitä.
Teoreettinen viitekehys perustui yhteiskehittelyn keskeisiin käsitteisiin. Tämän opinnäytetyön tekijä hyväksyi arvion, että arvonmuodostuksen perusteena on aina toimittajan kyvykkyys integroitua asiakkaan keskeisiin prosesseihin. Tämä mahdollistaa toimittajan kyvyn tarjota asiakkaille arvoehdotuksia joita asiakas voi käyttää prosessiensa tukena. Tästä lopputuloksena arvoa muodostuu kaikille osallisille. Arvo perustuu subjektiiviseen kokemukseen ja siihen vaikuttavat eri tekijät.
Teoreettisessa osuudessa tekijä myös käsitteli teoriaa elektronisesta kaupankäynnistä ja sen eri osa-alueista. Tämän osan tarkoituksena oli käydä läpi arvon muodostusta tietyn toimi-alueen sisällä. Tekijä esitti että digitaalisten asiakasrajapintojen ja itsepalveluteknologioiden käytössä pätevät samat arvonmuodostuksen keskeiset periaatteet.
Esimerkkiyrityksenä oli Suomalainen teleoperaattori. Tästä johtuen ja jotta tutkimukselle saataisiin konteksti, opinnäytetyön tekijä kävi myös läpi kyseisen teollisuuden alan tämän hetken tilanteen ja tulevaisuuden näkymät samoin kuin myös esimerkkiyrityksen tilanteen.
Empiirinen osuus perustui laadullisiin tutkimusmenetelmiin jotka perustuvat etnologiaan. Tekijä suoritti tutkimusta esimerkkiyrityksen työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa. Sekä lähimmät kollegat että yrityksen johdon edustajat olivat tutkimuksen kohteina. Asiakkaista tutkimukseen sisällytettiin niitä joilla digitaalinen rajapinta oli jo tutkimuksen tekohetkellä aktiivisessa käytössä.
Tulokset muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta tukivat olemassa olevaa teoriaa. Jotta organisaatio pystyy tarjoamaan hyödyllisen digitaalisen rajapinnan asiakkaille, tämän rajapinnan pitää pystyä tukemaan keskeisiä asiakasprosesseja. Sen pitää myös olla helppokäyttöinen, jotta positiivinen asiakaskokemus saadaan aikaiseksi. Tämä on tärkeää arvon muodostuksen takia. Samasta syystä rajapinnan pitää myös olla yhdistetty asiakkaan tärkeimpiin prosesseihin. Se ei voi toimia eristyksessä muusta kokonaisuudesta. Parhaiten tämä saavutetaan ottamalla kehitystyöhön mukaan mahdollisimman paljon organisaation työntekijöitä.