Olo-nuorisokerhokahvilan käynnistäminen ja kehittäminen monikulttuurisessa lähiössä
Majabacka, Janina; Majabacka, Daniel (2009)
Majabacka, Janina
Majabacka, Daniel
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306469
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvataan nuorisokerhokahvilatoiminnan käynnistämis- ja kehittämisprosessia Turun monikulttuurisessa lähiössä, Halisissa. Opinnäytetyö on kehittämisprojekti. Kehittämisprojektin tavoitteena oli luoda toimiva nuorisokerhokahvila 8-17 vuotiaille nuorille, huomioiden enemmistön maahanmuuttotaustan. Kehittämistyötä tarkastellaan toteutusprosessin ja teoriatietojen avulla, joiden pohjalta luotiin nuorisokerhokahvilan toimintamalli.
Kehittämistehtävässä käytettiin havainnoinnin ja dokumentoinnin menetelmiä. Projektin toimeksiantaja oli Turun Kotikirkko. Yhteistyökumppaneina olivat Turun Nuorisoasiainkeskus, TVT Asunnot oy, Sateenkaari Koto ry, Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Turun ammattikorkeakoulu.
Projektin tarve ja lähtötilanne kartoitettiin haastatteluilla. Haastattelujen perusteella aloitettiin nuorisokerhokahvilatoiminta, haettiin teoriatietoa kehittämistyön suunnittelusta ja organisoimisesta, vapaaehtoistyön johtamisesta, maahanmuuttajanuorten tarpeista ja tukemisesta, sekä oman ohjaajaroolin kehittämisestä. Prosessikuvauksen avulla avattiin nuorisokerhokahvilan kehittämistyön etenemistä. Nuorisokerhokahvilan toimintamallin sisältö määriteltiin teoriatiedon, havainnoinnin, keskustelujen, kyselyjen tulosten ja oman oppimisteoreettisen ajattelun kautta. Toimintamalli sisälsi nuorten kerhoillan rakenteen, vapaaehtoistyön johtajan ja vapaaehtoistyöntekijöiden tehtävät, yleisiä käytännön ohjeita, sekä palaute- ja seurantamenetelmän. Työn onnistumista arvioitiin nuorille ja vapaaehtoistyöntekijöille toteutettujen kyselylomakkeiden kautta.
Nuorisokerhokahvilan perustaminen kulttuurisesti haastavaan yhteisöön edellyttää tarkkaa demografista selvitystä, tästä nousevaa huolellista suunnittelua, tietoisesti valittua ohjaajaroolia ja selkeitä lähestymistapoja, sekä jatkuvaa saavutettujen tulosten arviointia. Tämä opinnäytetyö saavutti sen itselleen asettamat tavoitteet. Olo -nuorisokerhokahvila jatkaa toimintaansa projektin loputtua.
Kehittämistehtävässä käytettiin havainnoinnin ja dokumentoinnin menetelmiä. Projektin toimeksiantaja oli Turun Kotikirkko. Yhteistyökumppaneina olivat Turun Nuorisoasiainkeskus, TVT Asunnot oy, Sateenkaari Koto ry, Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Turun ammattikorkeakoulu.
Projektin tarve ja lähtötilanne kartoitettiin haastatteluilla. Haastattelujen perusteella aloitettiin nuorisokerhokahvilatoiminta, haettiin teoriatietoa kehittämistyön suunnittelusta ja organisoimisesta, vapaaehtoistyön johtamisesta, maahanmuuttajanuorten tarpeista ja tukemisesta, sekä oman ohjaajaroolin kehittämisestä. Prosessikuvauksen avulla avattiin nuorisokerhokahvilan kehittämistyön etenemistä. Nuorisokerhokahvilan toimintamallin sisältö määriteltiin teoriatiedon, havainnoinnin, keskustelujen, kyselyjen tulosten ja oman oppimisteoreettisen ajattelun kautta. Toimintamalli sisälsi nuorten kerhoillan rakenteen, vapaaehtoistyön johtajan ja vapaaehtoistyöntekijöiden tehtävät, yleisiä käytännön ohjeita, sekä palaute- ja seurantamenetelmän. Työn onnistumista arvioitiin nuorille ja vapaaehtoistyöntekijöille toteutettujen kyselylomakkeiden kautta.
Nuorisokerhokahvilan perustaminen kulttuurisesti haastavaan yhteisöön edellyttää tarkkaa demografista selvitystä, tästä nousevaa huolellista suunnittelua, tietoisesti valittua ohjaajaroolia ja selkeitä lähestymistapoja, sekä jatkuvaa saavutettujen tulosten arviointia. Tämä opinnäytetyö saavutti sen itselleen asettamat tavoitteet. Olo -nuorisokerhokahvila jatkaa toimintaansa projektin loputtua.