New product development : case company: Studentum.fi
Salminen, Maija (2012)
Salminen, Maija
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616490
Tiivistelmä
Tutkimus tehtiin kohdeyritykselle Studentum.fi. Studentum on online-markkinointiyritys, jonka visiona on auttaa ihmisiä ympäri maailmaa löytämään heille sopiva koulutus. Tämä tapahtuu Internet-sivustolla, joka yhdistää opiskelupaikkaa etsivät sekä koulutusten tarjoajat. Suomenkielinen sivusto www.studentum.fi esittelee peruskoulun jälkeisiä koulutusvaihtoehtoja. Uniikin hakukoneen ansiosta koulutusten etsiminen ja vertailu on helppoa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kannattaako Studentum.fi:n lanseerata markkinoille uusi tuote vai ei. Tämä uusi tuote olisi maanlaajuinen koulutuskiertue. Kahden eri kyselyn avulla selvitettiin, minkälaisia ajatuksia koulutuskiertue herätti kahdessa eri kohderyhmässä. Ensimmäinen kohderyhmä koostui Suomen 40 suurimman lukion opinto-ohjaajista, joiden lukioissa koulutuskiertue vierailisi. Toinen kohderyhmä koostui kohdeyrityksen 80 asiakkaasta, jotka mahdollisesti käyttäisivät koulutuskiertuetta yhtenä markkinointikanavanaan.
Kyselyn tulokset osoittivat, että niin opinto-ohjaajat kuin asiakkaatkin näkivät koulutuskiertueen hyödyllisenä ja mielenkiintoisena. Opinto-ohjaajista 78 prosenttia kertoi, että koulutuskiertue kuulostaa hyvältä idealta ja kiertue voisi vierailla heidän lukiossaan. Asiakkaista 70 prosenttia vastasi kiertueen vaikuttavan hyödylliseltä markkinointikeinolta ja näin ollen he saattaisivat lähteä mukaan kiertueelle markkinoimaan koulutuksiaan.
Tämän tutkimuksen pohjana on käytetty teoriaa uuden tuotteen lanseerausprosessista. Ottaen huomioon kyselyjen tulokset, tutkimuksessa käytetyn teorian sekä teorian soveltamisen kohdeyritykseen selvisi, että Studentum.fi:n kannattaa tuoda uusi tuotteensa markkinoille.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kannattaako Studentum.fi:n lanseerata markkinoille uusi tuote vai ei. Tämä uusi tuote olisi maanlaajuinen koulutuskiertue. Kahden eri kyselyn avulla selvitettiin, minkälaisia ajatuksia koulutuskiertue herätti kahdessa eri kohderyhmässä. Ensimmäinen kohderyhmä koostui Suomen 40 suurimman lukion opinto-ohjaajista, joiden lukioissa koulutuskiertue vierailisi. Toinen kohderyhmä koostui kohdeyrityksen 80 asiakkaasta, jotka mahdollisesti käyttäisivät koulutuskiertuetta yhtenä markkinointikanavanaan.
Kyselyn tulokset osoittivat, että niin opinto-ohjaajat kuin asiakkaatkin näkivät koulutuskiertueen hyödyllisenä ja mielenkiintoisena. Opinto-ohjaajista 78 prosenttia kertoi, että koulutuskiertue kuulostaa hyvältä idealta ja kiertue voisi vierailla heidän lukiossaan. Asiakkaista 70 prosenttia vastasi kiertueen vaikuttavan hyödylliseltä markkinointikeinolta ja näin ollen he saattaisivat lähteä mukaan kiertueelle markkinoimaan koulutuksiaan.
Tämän tutkimuksen pohjana on käytetty teoriaa uuden tuotteen lanseerausprosessista. Ottaen huomioon kyselyjen tulokset, tutkimuksessa käytetyn teorian sekä teorian soveltamisen kohdeyritykseen selvisi, että Studentum.fi:n kannattaa tuoda uusi tuotteensa markkinoille.