Vanhempien kokemuksia Islamilaista päiväkotia käyneiden lasten kielellisestä pärjäämisestä alkuopetuksessa
Zaloumis, Marjut (2012)
Zaloumis, Marjut
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516323
Tiivistelmä
Zaloumis, Marjut. Vanhempien kokemuksia Islamilaista päiväkotia käyneiden lasten kielellisestä pärjäämisestä alkuopetuksessa. Helsinki, syksy 2012, 61s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä. Terveyden edistämisen koulutusohjelma, Johtaminen perhetyössä ja perhehoitotyössä, Sosionomi (YAMK)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata vanhempien kokemuksia Islamilaista päiväkotia käyneiden lasten kielellisestä pärjäämisestä suomenkielisessä alkuopetuksessa sekä Islamilaisen päiväkodin merkitystä lasten kielellisessä pärjäämisessä.
Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen ja aineisto on hankittu teemahaastatteluilla sekä kyselylomakkeilla. Haastateltavina oli viisi vanhempaa, joiden lapset olivat käyneet Islamilaista päiväkotia sekä päiväkodin johtaja. Kolmelle suoritettiin haastattelu ja kolmelle lähetettiin kyselylomake joko sähköpostitse tai postitse. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lapsen kielellistä kehittymistä, varhaiskasvatusta kielen oppimisen tukijana sekä aikaisempia tutkimuksia aiheesta.
Tulokset osoittivat, että Islamilaista päiväkotia käyneiden lasten kielellinen pärjääminen suomenkielisessä koulussa oli hyvin vaihtelevaa. Puhekielen oppiminen oli helpompaa suhteessa luku- ja kirjoitustaidon oppimiseen. Lapset oppivat päiväkodista kunnioitusta ja käyttäytymistapoja sekä muslimeille kuuluvia uskonnollisia tapoja. Islamilaisella päiväkodilla oli vanhempien kokemusten mukaan suuri merkitys lasten suomen kielen, oman äidinkielen ja kulttuurin tukijana.
Päiväkodin, koulun ja vanhempien välinen yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää lasten koulussa pärjäämisen kannalta. Vanhempien suomen kielen oppimista tulee myös tukea, jotta yhteistyö sujuu helpommin. Lasten oman äidinkielen taitoa tulee tukea jo varhaiskasvatuksessa, jotta toinen kieli on helpompi omaksua. Oman kulttuurin ja uskonnon painottamista varhaiskasvatuksessa tulee miettiä yhtenä tärkeänä osana maahanmuutta-jataustaisten lasten eheän identiteetin muodostumisen tukemista.
Asiasanat: kielitaito, suomen kieli, lapset, maahanmuuttajat, alkuopetus, varhaiskasvatus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata vanhempien kokemuksia Islamilaista päiväkotia käyneiden lasten kielellisestä pärjäämisestä suomenkielisessä alkuopetuksessa sekä Islamilaisen päiväkodin merkitystä lasten kielellisessä pärjäämisessä.
Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen ja aineisto on hankittu teemahaastatteluilla sekä kyselylomakkeilla. Haastateltavina oli viisi vanhempaa, joiden lapset olivat käyneet Islamilaista päiväkotia sekä päiväkodin johtaja. Kolmelle suoritettiin haastattelu ja kolmelle lähetettiin kyselylomake joko sähköpostitse tai postitse. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lapsen kielellistä kehittymistä, varhaiskasvatusta kielen oppimisen tukijana sekä aikaisempia tutkimuksia aiheesta.
Tulokset osoittivat, että Islamilaista päiväkotia käyneiden lasten kielellinen pärjääminen suomenkielisessä koulussa oli hyvin vaihtelevaa. Puhekielen oppiminen oli helpompaa suhteessa luku- ja kirjoitustaidon oppimiseen. Lapset oppivat päiväkodista kunnioitusta ja käyttäytymistapoja sekä muslimeille kuuluvia uskonnollisia tapoja. Islamilaisella päiväkodilla oli vanhempien kokemusten mukaan suuri merkitys lasten suomen kielen, oman äidinkielen ja kulttuurin tukijana.
Päiväkodin, koulun ja vanhempien välinen yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää lasten koulussa pärjäämisen kannalta. Vanhempien suomen kielen oppimista tulee myös tukea, jotta yhteistyö sujuu helpommin. Lasten oman äidinkielen taitoa tulee tukea jo varhaiskasvatuksessa, jotta toinen kieli on helpompi omaksua. Oman kulttuurin ja uskonnon painottamista varhaiskasvatuksessa tulee miettiä yhtenä tärkeänä osana maahanmuutta-jataustaisten lasten eheän identiteetin muodostumisen tukemista.
Asiasanat: kielitaito, suomen kieli, lapset, maahanmuuttajat, alkuopetus, varhaiskasvatus