Jeesuksen jalanjäljissä : Raamattupiirimateriaali kehitysvammaisille aikuisille
Nieminen, Saara (2012)
Nieminen, Saara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
![Creative Commons License](http://www.theseus.fi/themes/Theseus_Mirage/images/CC/l/by-nc-sa/1.0/fi/88x31.png)
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920026
Tiivistelmä
Suomen evankelis-luterilaisesta kirkosta löytyy monenlaisia ihmisiä. Jokaisella on omat vahvuutensa ja erikoisuutensa. Kuitenkin jokaisella on samanlainen oikeus kuulla ja lukea Jumalan sanaa kielellä, jota ymmärtää. Joillekin seurakunnan jäsenille tämä tarkoittaa selkokieltä. Tähän ryhmään kuuluvat kehitysvammaiset aikuiset.
Opinnäytetyönäni tuotin raamattupiirinmateriaalin käytettäväksi kehitysvammaisten aikuisten kanssa. Tavoitteeni oli tuottaa kirkon työntekijöille apuväline, jolla opettaa Raamattua kehitysvammaisille aikuisille selkokieltä hyödyntäen. Lisäksi halusin tukea kehitysvammaisten aikuisten osallisuutta seurakunnassa ja rohkaista pohtimaan, mitä merkitystä Jeesuksen elämällä on meidän elämässämme. Materiaali tehtiin Saarijärven seurakunnalle yhteistyössä seurakunnan diakoniatyöntekijöiden ja Saarijärven Toimintakeskuksen kanssa. Ryhmä, jolle materiaalin suunnittelin, koostui nuorista aikuisista ja aikuisista kehitysvammaisista, jotka työskentelevät Toimintakeskuksessa.
Materiaalia varten kokosin tietoa kehitysvammaisuudesta, osallisuudesta seurakunnassa, pienryhmätoiminnasta ja selkokielestä. Materiaali koostuu kuudesta tapaamiskerrasta, joista jokainen käsittelee Jeesuksen elämää ja opetuksia tietystä teemasta käsin. Teemat ovat kaste, työ, rukous, lähimmäisenrakkaus, Jumalan huolenpito ja iankaikkinen elämä. Jokaisessa tapaamisessa luetaan Raamattua selkokielellä, keskustellaan tekstin herättämistä kysymyksistä ja tehdään luovia ja toiminnallisia harjoitteita. Ryhmäläiset saavat myös raamisvihot, joihin he voivat piirtää tai kirjoittaa päivän teemasta heränneitä ajatuksia ja kysymyksiä.
Keräsin palautetta materiaalista mukana olleilta työntekijöiltä jokaisen ryhmäkerran jälkeen ja ryhmäläisiltä viimeisen kerran lopussa. Palautteen keruu tapahtui suullisesti. Materiaali sai runsaasti positiivista palautetta. Ryhmäläiset innostuivat helposti kaikesta luovasta toiminnasta ja keskustelivat mielellään teemaan liittyvistä aiheista. Opinnäytetyötäni ohjannut diakoni oli erityisen tyytyväinen ryhmässä heränneeseen aktiiviseen keskusteluun. Toinen mukana ryhmässä ollut diakoni antoi muutamia parannusehdotuksia, joista yksi oli työkirja jokaiselle ryhmäläiselle. Tästä muokkautui ajatus raamisvihosta, jonka lisäsin ryhmässä kokeiltuun materiaalin raakaversioon. Työlle asettamani tavoitteet toteutuivat ja materiaali on hyödyllinen apu seurakunnan kehitysvammatyöhön.
Opinnäytetyönäni tuotin raamattupiirinmateriaalin käytettäväksi kehitysvammaisten aikuisten kanssa. Tavoitteeni oli tuottaa kirkon työntekijöille apuväline, jolla opettaa Raamattua kehitysvammaisille aikuisille selkokieltä hyödyntäen. Lisäksi halusin tukea kehitysvammaisten aikuisten osallisuutta seurakunnassa ja rohkaista pohtimaan, mitä merkitystä Jeesuksen elämällä on meidän elämässämme. Materiaali tehtiin Saarijärven seurakunnalle yhteistyössä seurakunnan diakoniatyöntekijöiden ja Saarijärven Toimintakeskuksen kanssa. Ryhmä, jolle materiaalin suunnittelin, koostui nuorista aikuisista ja aikuisista kehitysvammaisista, jotka työskentelevät Toimintakeskuksessa.
Materiaalia varten kokosin tietoa kehitysvammaisuudesta, osallisuudesta seurakunnassa, pienryhmätoiminnasta ja selkokielestä. Materiaali koostuu kuudesta tapaamiskerrasta, joista jokainen käsittelee Jeesuksen elämää ja opetuksia tietystä teemasta käsin. Teemat ovat kaste, työ, rukous, lähimmäisenrakkaus, Jumalan huolenpito ja iankaikkinen elämä. Jokaisessa tapaamisessa luetaan Raamattua selkokielellä, keskustellaan tekstin herättämistä kysymyksistä ja tehdään luovia ja toiminnallisia harjoitteita. Ryhmäläiset saavat myös raamisvihot, joihin he voivat piirtää tai kirjoittaa päivän teemasta heränneitä ajatuksia ja kysymyksiä.
Keräsin palautetta materiaalista mukana olleilta työntekijöiltä jokaisen ryhmäkerran jälkeen ja ryhmäläisiltä viimeisen kerran lopussa. Palautteen keruu tapahtui suullisesti. Materiaali sai runsaasti positiivista palautetta. Ryhmäläiset innostuivat helposti kaikesta luovasta toiminnasta ja keskustelivat mielellään teemaan liittyvistä aiheista. Opinnäytetyötäni ohjannut diakoni oli erityisen tyytyväinen ryhmässä heränneeseen aktiiviseen keskusteluun. Toinen mukana ryhmässä ollut diakoni antoi muutamia parannusehdotuksia, joista yksi oli työkirja jokaiselle ryhmäläiselle. Tästä muokkautui ajatus raamisvihosta, jonka lisäsin ryhmässä kokeiltuun materiaalin raakaversioon. Työlle asettamani tavoitteet toteutuivat ja materiaali on hyödyllinen apu seurakunnan kehitysvammatyöhön.